Realtid

Dataspelsbranschen i Sverige växer starkt

administrator
administrator
Uppdaterad: 08 okt. 2008Publicerad: 08 okt. 2008

Färska siffror visar att omsättningen ökar med närmare 50 procent årligen - snart är svensk dataspelsutveckling en miljardindustri.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Antalet aktiebolag ökar med 34 procent.

Mitt i finanskrisen kommer nu uppgifter om att den svenska dataspelsbranschen går framåt. Åtskilliga nya företag startas, och de anställer allt fler personer. ¨

Branschorganisationen Dataspelsbranschen har precis publicerat en rapport som visar att den samlade omsättningen ökade med 49 procent 2007 jämfört med 2006. Den är nu uppe i 959 miljoner kronor. Förlusterna gick ned med en tredjedel.

Organisationen har sammanställt årsredovisningarna för de aktiebolag i Sverige som har dataspelsutveckling som arbetsområde. Rapporten Spelutvecklarindex är positiv, och det har klangbotten i den svenska dataspelsindustrins rykte internationellt.

2007 ökade antalet svenska aktiebolag i branschen till 91 jämfört med 68 företag 2006 – en ökning med 34 procent. I rapporten finns inte företag som registrerats som handelsbolag eller enskild firma.

Rapporten har dock vissa naturliga brister. Dice är den överlägset största svenska spelutvecklaren med en omsättning på 250 miljoner kronor men uppvisar noll procent i lönsamhet. Detta beror på att Dice numera är ett helägt dotterbolag till jätten Electronic Arts. Dice omsättning utgör en fjärdedel av den svenska spelbranschens dito.

Massive Entertainment placerar sig tvåa med en omsättning på 96,5 miljoner kronor. Bolaget har haft en enorm internationell succé med spelet World in conflict.

Antalet anställda hos aktiebolagen har ökat markant, med 42 procent. Nu är 1.153 personer anställda.

ANNONS

Flest anställda har Dice med sina 280, med snabbväxande Grin som god tvåa med runt 250 så kallade ”Grinollar” som de kallas enligt branschjargong. Grin rankas trea i rapporten med en omsättning på 86,3 miljoner kronor.

– Vi kommer att se en del nyetableringar och studios som arbetat i det tysta och som nu kommer att ge sig tillkänna för marknaden med nya spännande sätt att tackla denna spännande, inspirerande och roliga bransch vi lever i, säger Christofer Sundberg, ordförande i Dataspelsbranschen, i ett pressmeddelande.

Allt fler kvinnor arbetar med spelutveckling, men fortfarande rekryteras fler män än kvinnor. Andelen kvinnor i aktiebolagen har faktiskt minskat från 15 till 10 procent.

Bland de bästsäljare som svenska företag tagit fram märks Battlefield Bad Company, World in Conflict och The Darkness.

Orosmoln finns på den icke-dataanimerade himlen: en låg dollarkurs kan inverka negativt för branschens utveckling. Därtill vill många internationella spelförläggare spara pengar och väljer att utveckla spel i länder där det är billigare, bland annat Kina och Kanada.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS