Realtid

Dataspelsbransch värper guldägg

administrator
administrator
Uppdaterad: 01 apr. 2008Publicerad: 01 apr. 2008

Den svenska dataspelsindustrin växer. En värdeökning på 37 procent och en ny digital kanal bara för dataspel talar sitt tydliga språk.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Reklambranschens stora pris Guldägget firas i veckan med ett antal arrangemang och seminarier. I går hölls på Rival i Stockholm seminariet Let´s play together! med tillhörande paneldebatt.

Ämnen som avhandlades inkluderar hur spel och interaktivitet ska utvecklas i reklamvärlden och i framtidens mångfasetterade medielandskap.

Medverkande var bland annat Per Strömbäck, vd för spelutvecklarnas organisation Spelplan-ASGD och vd för branschföreningen MDTS. Strömbäck är känd som dataspelbranschens ansikte utåt gentemot media och myndigheter.

– Den svenska dataspelsindustrin hade i fjol en värdeökning på 37 procent. Tyvärr går samtidigt skivindustrin ned, vilket vi inte på något sätt känner någon skadeglädje för – tvärtom. Men inom dataspelsindustrin är det konsumenten som driver den ekonomiska utvecklingen. Det är inte som IT-bubblan för några år sedan utan här handlar det om människor som självmant spenderar införtjänade pengar på spel de vill ha, säger Per Strömbäck.

Trenden att dataspelen går förbi skivorna nådde ett viktigt vägskäl för fem år sedan.

– 2003 sålde Battlefield mer än samtliga svenska musikartister tillsammans – över 15 miljoner ex. Det pratas inte ofta om det i sådana termer men Battlefield är Sveriges största kulturexport sedan Roxette, säger Per Strömbäck.

Han tar också upp exempel på andra svenska spelframgångar, som The Darkness som toppat försäljningslistorna i USA och Storbritannien. The Darkness har även nominerats till en BAFTA. Den brittiska motsvarigheten till Oscar delas nämligen även ut till dataspel.

Malmöföretaget Massive Entertainment var, som Realtid.se berättade nyligen, nominerade när Writers Guild of America för första gången delade ut pris till bästa dataspelsmanus.

ANNONS

– Bolaget Massive tog storslam på årets Spelgala i mars. De vann i samtliga fyra kategorier som deras spel World in conflict var nominerade i. Kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth delade ut priset och deltog till och med i Massives karakteristiska dans ”Go massive!” som de alltid gör.

För att ge den svenska dataspelsindustrin ett erkännande har kulturministern också utlovat en egen kanal åt dataspel i det digitala nätet. Något det jublas åt inom dataspelsbranschen.

Att dataspelsindustrin är en stor angelägenhet internationellt finns det många exempel på.

– Nintendo är Japans näst största företag efter Toyota. Japans största flygbolag ANA Pokemon som symbol. Och det inte bara i annonserna utan de har en rad flygplan med Pokemon-utförnade över hela utsidan av planet. Det är heller inte mot barnen ANA riktar sig utan detta är vanluiga affärresenärer och vuxna, säger Per Strömbäck.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS