Metros danska tidning Metro Xpress går ihop med konkurrenten 24timer, som ägs av mediekoncernen JP/Politikens Hus.
Danska Metro i affär med konkurrent
Mest läst i kategorin
Det nya bolaget kommer att distribuera båda tidningarna, som tillsammans har mer än en miljon dagliga läsare.
Metro kommer att äga 51 procent av det nya bolaget och JP/Politikens Hus och A-Pressen 24,5 procent vardera.
”Genom köpet får Metro en stark marknadsandel, som kommer att förbättra båda bolagens position”, skriver Metro i ett pressmeddelande.
Affären kommer också att innebära annonssamarbeten mellan de båda gratistidningarna och morgontidningarna Jyllands-Posten och Politiken, som beräknas leda till samordningsvinster.
Häromdagen gick Schibsted in som delägare i svenska Metro, som samtidigt inledde annonssamarbeten med Schibsted-tidningarna Svenska Dagbladet och Aftonbladet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.