Tankrederiet Concordias vd lockas föga av Färöarnas försök att bli ett Nordens Malta i fråga om skeppsregister.
Concordia avfärdar Färöarna som flaggstat
Mest läst i kategorin
Färöarna gick igår ut i danska Børsen och sade sig vilja bli ett nordiskt Malta, en stat där rederier väljer att registrera sina fartyg. Den från Danmark delvis självständiga lilla karga ö-staten uppe i Nordsjön kommer att via förenklade regler och låga skatter försöka ta upp konkurrensen med Malta och Bahamas på området, heter det i B¢rsen.
Hans Norén, vd på oljetankrederiet Concordia Maritime, är föga begiven på att byta ”flaggstat”, som det heter på redarspråk, från nuvarande Bermuda till Färöarna.
– Nej, för oss är detta ingen prisfråga. Vi har goda relationer till vår nuvarande flaggstat, och det viktiga är vilka kvalitetsregler och liknande det skeppsregister man är registrerad i har.
Norén nämner att det finns ett A- och ett B-lag i fråga om flaggstater. Liberia har exempelvis, nämner han, ett sämre rykte med flera undermåliga fartyg.
Concordia, som är listat på OMX-småbolagslistan men majoritetsägt av Stena-koncernen, bedriver internationell tanksjöfart i såväl kund- som medarbetarperspektiv: personalen på de omkring tio jättefartygen kommer från hela världen – Kroatien, Ryssland, Indien, Storbritannien och Filippinerna. Enligt Hans Norén spelar detta in i varför man inte valt en svensk registrering på båtarna:
– Det finns en begränsad tillgång på kvalificerad svensk personal numera, och för oss är det viktigt att ha den mest kompetenta besättningen. Har man registrerat sig i Sverige är grundregeln att besättningen ska vara svensk.
Förutom flaggstatens skeppsregisters kvalitetsnormer nämner Hans Norén att klassningssällskapens kvalitetsnormer avgör vilket förtroende kunderna får för fartygen, och därmed vilket rederi de väljer för transport av lasten (oljan i Concordias fall).
– Därutöver har oljebolagen ofta egna inspektörer nu för tiden.
Hans Norén säger att det för närvarande kostar 50 000 kronor per år och fartyg för Concordia Maritime att registrera sina tankers, vilket utgör ungefär en promille av den årliga omsättningen.
– Visst ska vi vara kostnadsmedvetna, men det finns mycket viktigare aspekter än registreringskostnaden när man väljer flaggstat, och detta är sannerligen ingen avgörande kostnad, avslutar han.
Oscar von Sydow, skeppsmäklare och vd på Gothenburg Chartering, ”Sweden’s leading international shipbroker” enligt hemsidan, är mer positiv till Färöarnas initiativ – åtminstone för mindre rederier än Concordia:
– Det kan säkert vara intressant för mindre skandinaviska rederier. Ibland vill man ju träffa myndigheterna, och då spelar den geografiska närheten en roll.
Som helhet säger von Sydow att flaggstaterna spelar en mindre roll nu än för 15–20 år sedan, eftersom transparensen vad gäller fartygens standard ökat.
– Förr var det ju en varningssignal om ett fartyg var flaggat i till exempel Kambodja eller Mongoliet eller vad som helst, men så är det inte riktigt längre, det finns flera andra faktorer som spelar in när man bedömer ett fartygs kvalitet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.