Över hela världen satsar banker på en ny lukrativ målgrupp.
Citibanks Women & Co – pilotprojekt och förebild

I skidresorten Gastein har den österrikiska banken Raiffeisen öppnat en trendig kvinnoavdelning. Färgerna går i rött och vitt. Tanken är att damer ska slå sig ner och få finansiella råd över en kopp kaffe.
– 47 procent av våra kunder är kvinnor så vi gick ut på stan och frågade vad de vill ha, säger Gerhard Kremser, projektledare för banken till Realtid.se.
För sju år sedan drog jätten Citibank igång pilotprojektet Women & Co. Efter att projektet lyckades i Chicago, New York och Florida finns nu institutionen över hela USA.
På hemsidan står det att statistik inte ljuger. Finansiella fakta säger att män och kvinnor är olika.
Medlemmar i Citibanks Women & Co får ekonomiska råd som riktar sig till affärskvinnor och entreprenörer. Även kunder inom privatekonomi får information om sjukförsäkringar och pension under rubriker som ”5-step fitness program for your retirement”.
Att banker fokuserar på kvinnor har spridit sig över hela världen. Några andra exempel är den malaysiska banken Affin Merchant Bank,
Royal Bank of Canada och Masrafy i Bahrein – Mellanösterns första islamska investmentbank för kvinnor.
Marknaden har också expanderat till andra institutioner. I Sydafrika finns till exempel det kvinnliga försäkringsbolaget 1st For Women Insurance Brokers som bland annat erbjuder billigare bilförsäkringar eftersom risken beräknas vara lägre än för män.
Precis som på banken i Österrike marknadsför sig bolaget med en avslappnad stil på sin laxrosa hemsida där de förespråkar att man ska ta en cappuccino när man tecknar sin försäkring.
Hur trevligt det än är med kaffe och webbsidor i pastell handlar det förstås om att tjäna pengar.
Bakgrunden till bankernas kvinnosatsning kan härledas till en rapport som det amerikanska undersökningsföretaget Aite Group kom med i maj 2006.
Rapporten The Untapped Financial Consumer upptäckte ett helt nytt segment i USA som bestod av tio miljoner hushåll med tillgångar på över 40.000 miljarder kronor – högutbildade kvinnor med bra inkomst.
En av slutsatserna är att bankerna inte har råd att vara utan gruppen som klumpas ihop under stereotypen Ivy League Mom – en krävande karriärkvinna med höga servicekrav.
Ivy League Mom beskrivs som lukrativ och som den nya måltavlan för finansiella produkter.
Jonas Michanek på Idélaboratoriet har nyligen skrivit en rapport om bankinnovationer. Han har inte hört talas om några liknande satsningar på svenska banker.
– Man kan diskutera om kvinnosatsningar är en stereotypisering men det är i alla fall intressant med nya innovationer.
Speciellt i Sverige, anser Jonas Michanek.
– Här är det ju en bankinnovation om bankerna har öppet på lördagar eller onsdagar. Sverige ligger absolut inte i framkant i bankvärlden jämfört med andra delar av näringslivet – tvärtom.
På Resurs Bank i Helsingborg har de utvecklat ett kreditkort för kvinnor.
– Kvinnor är en köpstark grupp och fattar många av de stora köpbesluten i hemmet. Vi såg avsaknaden av ett sådant kort på marknaden och bestämde oss för att skapa ett kort som tilltalar kvinnor, säger Dunia Olanders på Resurs Bank.
Hur skiljer sig detta från andra kreditkort?
– Samtidigt som du gör ett köp bidrar du till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Kortet har också ett bonusprogram med 0,75 poäng för varje krona man handlar för.
Inför Alla hjärtans dag fick kunden 5.000 poäng om man skickade en blomma och betalade med kortet.
När kunden har kommit upp till 10.000 poäng får denne en biocheck.
Dunia Olanders säger att det är svårare att förutspå utfall på nischade kort men att bankens kreditkort, Supreme Card Woman, har varit en succé.
– Intresset har varit jättestort. Flera tusen har redan registrerat sig.
Kortet är kopplat till Mastercard och fungerar över hela världen. Vad Dunia Olanders vet finns inga liknande kort i Sverige.
– Däremot har en del butiker klubbkort för sina kvinnliga medlemmar.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.