Kunderna köper allt mer choklad - samtidigt som kakaon blir allt dyrare.
Chokladsug pressar Karamellkungen
Mest läst i kategorin
Chokladboomen äter upp en stor del av vinsten för lösgodisjätten Karamellkungen.
Enligt årsredovisningen för Karamellkungen AB, den svenska delen av koncernen, ökade omsättningen i fjol med hela 18 procent till närmare 700 miljoner kronor.
Men det som ökar ännu snabbare är varukostnaderna, och förklaringen är det allt större suget efter choklad. Kakao är mycket, mycket kostsammare än socker.
– Choklad är ju alltid dyrare, om det är bra kvalitetschoklad. Då blir det svårare att hålla ihop helheten, säger koncernchefen Mika Olenius.
Karamellkungen, som kallas Candyking utanför Sverige, brottas med samma delikata problem även i övriga länder där koncernen finns. Det är inte bara svenskarna som i allt högre grad suktar efter choklad.
– Det är en generell trend. Choklad har ju fått rykte om sig att vara lite mer hälsosamt.
I Sverige har koncernen inte lyckats höja priserna i samma takt som kostnaderna har ökat. Rörelsevinsten för Karamellkungen AB låg i stort sett stilla på 25 miljoner kronor 2007.
I Norge och Finland är lönsamheten bättre, enligt Olenius. I Storbritannien som är näst största marknaden går affärerna nu ihop, efter en tid av tunga investeringar.
– Vi nästan fördubblade vår försäljning där senaste året och har nu nått lönsamhet.
Mika Olenius räknar med en vinstökning i år för koncernen som helhet. Omsättningsökningen väntas halveras, men koncernchefen gillar inte beskrivningen att han nu ser mer till lönsamhet än till tillväxt.
Även åtta till tio procent är, med Olenius ord, en ”jävligt bra tillväxt” i konfektyrbranschen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.