Realtid

Carat spår en stark global annonsutveckling

Sara Johansson
Uppdaterad: 18 mars 2008Publicerad: 18 mars 2008

Mediebyrån Carat förutspår stark global annonsutveckling på 6 procent.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I går kom mediebyrån Carat med sina utsikter om kommande årets annonsutsikter. De visar att de senaste månadernas turbolens på finansmarknaden inte kommer att slå hårt på annonsmarknaden 2009.

Carat har i dag ändrat sina utsikter som de visade i september 2007. Men ändringen är marginell från en annonsutveckling 2008 på 6,2 procent går den ner till en ökning på 6 procent.

Mediebyrån Carat tror dock att de globala annonsbudgetarna kommer fortsätta att öka med 4,9 procent.

– Våra utsikter för 2009 är mer konservativa än de för 2008, men vi förutser inte en svår nedgång i de globala budgetarna som ett resultat av de senaste månadernas finansiella osäkerhet, säger Mainardo de Nardis, vd för Aegis Media, dotterbolag till Carat till Financial Times.

I december lämnade även den konkurrerande mediebyrån Zenith Optimedia sina utsikter för 2009. De tror att annonsutveckligen kommer att öka med 6,7 procent under 2008 och gå tillbaka till 5,6 procent under 2009.

Annonsutveckligen ökar mest digitalt. 2008 förväntas annonsutveckligen öka med 23,3 procent, vilket motsvarar 10 procent av alla annonsintäkter och 2009 förväntas de öka med 18 procent. Internet-annonserna ökar mest därefter det är det på biograferna som sedan följs av TV. Det är bara tidningarna som går ner i annonsutveckligen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS