En bugg gör att Stockholmsbörsens kösystem för aktiehandeln ibland inte fungerar som det ska.
Bugg sätter börsens kösystem ur spel
Mest läst i kategorin
Kritiska småsparare hävdar att stora handlare har en gräddfil, vilket börsen förnekar.
I fredags informerade börsen sina medlemmar, det vill säga banker och aktiemäklarfirmor, om felet. På nätmäklaren Avanza Bank gick sparekonom Claes Hemberg i taket:
– Det här måste utredas ordentligt, säger han.
Felaktigheten finns i det elektroniska handelssystemet Saxess och innebär att kösystemet för aktiehandeln under vissa förhållanden sätts ur spel. En aktör som genomfört en aktieaffär kan då slippa att ställa sig sist i handelskön – och på så vis få en chans att göra affärer till bättre priser.
Felet uppstår när medlemmarna lägger in så kallade isbergsorder, det vill säga order där bara en del av den totala aktievolymen är synlig för övriga aktörer.
– Det är ett oväntat beteende kring det här med isbergsorder som är identifierat, säger Jonas Rodny, informationschef på Stockholmsbörsen, som uppger att felet kommer att vara åtgärdat i den nya versionen av Saxess som släpps på måndag.
Han säger att bristen i systemet bara har funnits sedan den nuvarande versionen sjösattes i vintras och att den slår slumpmässigt – det spelar ingen roll hur stor aktören i fråga är.
Men många av Avanzas kunder uppger att felet både har funnits längre och är allvarligare. Under de senaste två-tre åren har, enligt Claes Hemberg, över hundra kunder hört av sig och påpekat att tunga aktörer tycks ha en gräddfil i kösystemet. Till exempel ska en av storbankerna ha kunnat åtnjuta fördelar i handeln med ABB-aktier.
En del kunder har också dokumenterat sina påståenden.
– De har skickat in skärmdumpar som uppenbart visar att här är det något fel, säger Hemberg som hävdar att många småsparare förlorat stora belopp på felet.
Jonas Rodny ifrågasätter dock bilden av en kritikstorm:
– Vi har egentligen bara hört ifrån en medlem, så det verkar vara en väldigt begränsad fråga. Det är ingen storm emot oss ifrån spararna. Det har vi verkligen inte märkt av.
Hittills har Stockholmsbörsen ansett att frågan om buggen, eller det ”oväntade beteendet” som börsen hellre säger, varit färdighanterad i och med ändringen i den nya versionen av Saxess.
– Men om det visar sig ha varit ett stort problem så måste vi givetvis gräva i det. Men det är för tidigt att säga i dag.
Utöver Stockholmsbörsen använder OMX övriga nordiska börser samt Oslobörsen den aktuella versionen av Saxess.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.