Realtid

Brittisk press startar skivbolag

administrator
administrator
Uppdaterad: 09 dec. 2008Publicerad: 09 dec. 2008

The Mail On Sunday väckte stort rabalder när de gav bort cd-skivor med Prince. Nu startar tidningen skivbolag – och siktar på en julhit.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tabloidtidningen The Mail On Sunday siktar på att nå förstaplatsen på den brittiska hitlistan. Målet är att kontraktera originaltalanger till Mail On Sunday Sounds, som tidningens skivbolag ska heta.

Enligt Music Week vill chefredaktör Peter Wright att skivbolaget ska ”återföra något” till musikindustrin.

– Jag tror att om vi kan röra oss mot originalinnehåll kommer det att vara mer spännande i det långa loppet . Det är närmare det vi gör gör som nyhetstidning – vi publicerar inte andra människors historier. Vi tillhandahåller originalinnehåll. Om vi kan gå in i det området med musik är det väldigt spännande, säger Wright till Music Week.

I fjol väckte det stor uppmärksamhet när The Mail On Sunday gav bort gratis exemplar av Prince-albumet Planet Earth och McFlys skiva Radio:Active.

Prince-utgåvan The Mail on Sunday sålde 2,81 miljoner exemplar, en ökning på cirka 600.000 ex jämfört med en normal vecka.

Rockveteranen Ray Davies från bandet The Kinks följde snart i Princes fotspår. Hans album Working man’s café (fast två spår kortare) gavs bort till den som köpte den rivaliserande tidningen Sunday Times.

Mail On Sunday Sounds första släpp följer en lukrativ trend just nu. Brittiska topplistan är full av julsånger, sjungna av korgossar, körer, operasångare och sjungande präster.

Skivetiketten lanseras med ACM Gospel Choir som tolkar Holy night.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS