UPPDATERAD Ericssons hälftenägda mobiltelefon-tillverkare förlorade dubbelt så mycket pengar under sista kvartalet 2008 som analytikerna trott.
Brakförlust för Sony Ericsson
Mest läst i kategorin
Sony Ericssons resultat blev -261 miljoner euro under det fjärde kvartalet i fjol.
Det kan jämföras med analytikernas förväntningar som enligt SME Direkt låg på -124 miljoner euro.
I analytikernas förväntningar ingick omstruktureringskostnader på -104 miljoner, skriver Nyhetsbyrån Direkt.
– Man kan väl säga att det är en svag rapport, säger Greger Johansson, analytiker hos Redeye, till Realtid.se.
– De tappar marknadsandelar. Volymerna är svaga.
Men allt är inte mörker.
– Snittpriset per telefon var bra, men det räcker inte. De måste spara ytterligare, så det blir ett tufft 2009.
Sony Ericsson levererade cirka 24 miljoner mobiltelefoner under fjärde kvartalet, vilket var en minskning med drygt 21 procent jämfört med samma kvartal 2007.
Företagets marknadsandel under fjärde kvartalet låg kring åtta procent, i linje med marknadsandelen under tredje kvartalet.
Sony Ericssons tidigare besparingsprogram löper enligt Nyhetsbyrån Direkt enligt plan och innebär att 300 miljoner euro ska sparas på årsbasis, vilket ska få fullt genomslag andra halvåret 2009.
Det utökas nu enligt Sony Ericssons resultatrapport med åtgärder för att spara ytterligare 180 miljoner euro per år från och med slutet av 2009.
En stark börsutveckling i USA under torsdagen drog trots allt med sig Ericsson-aktien upp när Stockholmsbörsens öppnade på fredagens morgon.
Men det lindrar inte domen över Sony Ericsson.
– Vi konstaterar att det är riktigt jobbigt för dem, säger Håkan Wranne, analytiker hos Swedbank.
– Även om det är lite engångsposter som belastar resultatet så kommer man aldrig att nå lönsamhet om man inte får ordning på bruttomarginalen.
Snittpriset för en mobiltelefon från Sony Ericsson ökade till 121 euro under fjärde kvartalet jämfört med 109 euro i det tredje. Swedbank uppskattar liksom Redeye att Sony Ericsson lyckats höja priserna.
– Men trots att de har en ASP (snittpris per telefon, reds anm) som stiger så sjunker bruttomarginalen. Det är nånting som inte stämmer, säger Håkan Wranne.
Vad?
– Någonting, någonstans. Sourcing, tillverkning. Med den affärsmodell de har nu, till de priserna, med de volymerna, är de inte tillräckligt effektiva. Det slår igenom så snart man inte får de volymer man tänkt.
Börschattare på DI.se och Avanza pekar på att Sony Ericsson är en mindre del av hela Ericsson, och att man nu blickar framåt mot Ericssons egen resultatrapport 29 januari. Den rapporten väntas bli stark tack vare att Ericsson tidigt vidtog strukturåtgärder, och den starka dollarn.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.