Realtid

Bilutsläppen minskar marginellt

administrator
administrator
Uppdaterad: 13 okt. 2008Publicerad: 13 okt. 2008

Det går trögt att få ner koldioxidutsläppen från trafiken i Sverige.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Orsaken är att svenskarna fortfarande köper relativt stora bilar med hög bränsleförbrukning.

Under första halvåret 2008 minskade utsläppen från vägtrafiken med cirka 70.000 ton, eller runt 0,7 procent, jämfört med motsvarande period under 2007. Men minskningen hade varit betydligt större om svenskarna hade valt att köpa mindre och bränslesnålare bilar, enligt ny statistik från Naturvårdsverket, Vägverket och Konsumentverket.

– Att det ändå blev en minskning beror på fler etanolbilar samt att trafiken minskat något, säger Håkan Johansson på miljöstrategiska enheten vid Vägverket.

Utsläppen från de nyregistrerade bensin- och dieselbilarna var i genomsnitt 174 gram per kilometer. Det placerar Sverige i topp inom EU tillsammans med Litauen och Finland. Genomsnittet för EU är 158 gram.

Å andra sidan haltar jämförelsen en hel del eftersom Sverige har en ovanligt stor andel så kallade miljöbilar. Om man inkluderar bilar som kan drivas med etanol och gas minskar de svenska nybilarnas genomsnittliga utsläpp till 153 gram per kilometer. Den siffran kan dock inte jämföras med övriga EU eftersom det saknas motsvarande beräkningar för hela EU-området.

– Det är en brist. Men man kan ändå konstatera att vi skulle ligga bättre till om vi köpte fler bränslesnåla bilar. Vi vill ha stora bilar. Tyvärr har dessa hög bränsleförbrukning, säger Håkan Johansson.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS