Mats Qvibergs handgångne man, Bilias vd Jan Pettersson, togs på sängen efter Realtid.ses avslöjande om fusket på verkstadsgolvet. "Jag ska ta tag i det här", säger han.
Bilia-vd: ”Jag vet ingenting”

Mest läst i kategorin
Den snabba nedgången i bilförsäljningen har gjort att Volvoåterförsäljaren Bilia skinnar sina verkstadskunder på helt onödiga jobb. Bilias direktiv sedan i somras är att sälja bromsvätska till alla kunder. Så mycket som möjligt ska prackas på kunderna för att företaget ska bättra på resultatet.
I dag sjönk Bilias börskurs med hela 10,1 procent.
I en kommentar till tredje kvartalsrapporten som kom ut i dag säjer Bilias vd Jan Pettersson:
”Den snabba nedgången i bilförsäljningen har påverkat resultatet i Bilaffären mycket negativt med en förlust på 61 Mkr. Serviceaffärens resultat har däremot förbättrats till 44 miljoner kronor. Besparingsprogrammet har utökats från 100 Mkr till drygt 200 Mkr och vi räknar med fortsatt positivt kassaflöde”.
Vad säger du om fusket?
– Jag vet ingenting. Vi har nöjda kunder som höjer sig över Volvo kundsnitt. Vi har som rutin att kolla med kunderna om det är något mer som ska göras vid service på bilen. Det kan vara torkarblad eller som här bromsvätska.
Hur kan kunden bedöma om bromsoljan är okej eller behöver bytas?
– Nej, det kan de inte. Men vi frågar dem och gör en bedömning utifrån hur många mil bilen har gått.
Men ni har ju mätinstrument som visar om det behövs. Bromsvätskan byts vare sig det behövs eller inte?
– Om det är på det viset måste jag ta tag i det.
Så du känner inte till fusket? Det påstås att ledningen i Bilia uppmuntrar den onödiga servicen för att få in mer pengar.
– Ledningen är jag och regioncheferna ute i landet.
Om du inte vet om det här. Är det då regioncheferna som har gått ut med direktivet?
– Jag utgår från att de inte har gjort det.
Hur tror du att Volvo reagerar. Ni är trots allt dess största återförsäljare?
– Det kan jag inte svara på. Men det var jättebra att du ringde och att jag fick möjlighet att kommentera.
Volvo har ännu inte tagit ställning till Realtid.ses avslöjande.
– Det är ganska grova anklagelser ni kommer med. Vi rekommenderar byte av bromsoljan vartannat år. Sedan är det en sak mellan verkstaden och kunden att diskutera om det behövs, säger Bo Larsen, presschef på Volvo.