Realtid

Bilia blåser kunderna på miljonbelopp

administrator
administrator
Uppdaterad: 24 okt. 2008Publicerad: 24 okt. 2008

Volvoåterförsäljaren Bilia skinnar sina verkstadskunder på helt onödiga jobb. "Vi ska sälja så mycket vi kan i samband med service", säger en anställd på Bilia till Realtid.se.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mannen, som vi här kallar Gösta, vill inte framträda med sitt namn.

– Jag skulle få sparken direkt, säger han.

Trots riskerna vill Gösta berätta. Han vill att allmänheten får vetskap om vad som pågår i Bilias verkstäder.

Gösta säger att Bilias nya direktiv är sälja bromsvätska till alla kunder. Vare sig det behövs eller inte. Det har pågått sedan i somras. Bilias fusk ska bero på minskad bilförsäljning, och att företaget vill få upp resultatet.

– Bilias ledning har beordrat ner till alla chefer att det ske på det här viset. Det är som en tävling. Ledningen visar i staplar hur många bromsvätskebyten som gjorts på varje Biliaverkstad.

Bilia har 50 verkstäder runtom i landet. Beroende på verkstadens storlek görs mellan 25 till 40 servicar per dag. Volvo rekommenderar byte av bromsolja vartannat år. Men om bilen inte har körts särskilt mycket kan det räcka med betydligt längre årsintervaller.

– Bromsarna kan kärva om det kommer in vatten i dem. Det syns på ett mätinstrument. Lyser en röd lampa ska vätskan bytas, gul lampa varnar för att det snart är dags att byta och vid grönt är bromsvätskan okej, förklarar Gösta.

Enligt honom är det nödvändigt att byta bromsolja i högst 30 procent av bilarna som lämnas in för service. Allt annat är bortkastade pengar för kunderna. Det betyder att Bilia i genomsnitt kommer att lura nästan 1.000 kunder per år. Ett byte av bromsolja kostar 960 kronor. Sammanlagt gör detta närmare 190 miljoner kronor på ett år i fuskpengar.

ANNONS

– Om det är en leasingbil kanske det inte är så farligt. Men för en familj kan tusenlappen vara den marginal man ska klara sig på under en månad, säger Gösta.

Förekommer det annat fusk än med bromsvätskor?

– Så mycket som möjligt ska säljas på kunderna. Torkarblad, glykol… ja, allt vi kan. Kunderna litar helt på mekanikerna.

Bilia hamnade på löpsedlarna för några år sedan gällande misstankar om olaglig kartellbildning, men friades. Konkurrensverket dömdes att betala rättegångskostnaderna.

I somras meddelade bolaget att ett hundratal anställda på försäljningssidan riskerade att förlora jobben när bolaget skulle spara 100 miljoner kronor.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS