Trots rekordhögt bensinpris har folk aldrig kört så mycket bil som nu.
Bilen är kung trots stigande bensinpris
Mest läst i kategorin
Det överraskande beskedet kommer från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.
Nu i juli ska en institutet presentera bilens sociala och ekonomiska betydelse i en rapport för politiker och näringslivet. Beställare av rapporten är Vinnova, Vägverket , Bil Sweden, Motororganisationernas Samarbetskommitté, Folksam och norska Statens Vegvesen.
En del i utredningen belyser just bränslekostnaden.
– Vi har varit väldigt okänsliga för prishöjningarna på bensin, säger Roger Pyddoke, som ansvarar för utredningen på VTI.
Mellan åren 1998 och 2005 har bensinpriset ökat med drygt 25 procent, från ett snittpris på 9,16 litern till 11,65.
Samtidigt har bilkörandet ökat med tio procent räknat i körda kilometer, enligt Roger Pyddoke.
– Den disponibla inkomsten hos löntagarna har ökat med 23 procent. Bilen är en viktig del i levnadsstandarden som folk väljer att lägga sina pengar i. Jag kan inte komma på någon annan förklaring, säger han.
Att oljepriset har slagit alla rekord har inte heller påverkat bensinpriset nämnvärt, mycket beroende på att en stor del i bensinpriset är skatter, förklarar Roger Pyddoke.
År 1998 kostade oljan cirka 50 dollar per fat jämfört med dagens 120 dollar per fat. Jämfört med prisutveckling på bensin från 1998 skulle i princip bensinpriset ligga på strax över 16 kronor litern, även om oljepriset till exempel når 180 kronor fatet.
– Då kommer bilåkningen minska, men inte särskilt mycket, säger Roger Pyddoke.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.