Kostnadseffektiva, innovativa och miljövänliga. Det var de egenskaper om sig själva som de amerikanska biltillverkarna ville förmedla när de gick med tiggarskålen till amerikanska kongressen.
Amerikanska biltillverkare kräver 280 miljarder

Mest läst i kategorin
Det skriver Financial Times.
GM ber de amerikanska politikerna i kongressen om nästan 100 miljarder kronor, Ford drygt 70 miljarder och Chrysler nästan 60 miljarder.
Tanken är att kapitaltillskotten ska vara upplagda som ”överbryggnadslån”.
Därutöver har GM bett om nästan 50 miljarder kronor i extralån från amerikanska staten, ”för att tillhandahålla likviditet om en djup marknadsnedgång skulle bestå”.
GM och Chrysler behöver enligt Bloomberg drygt 120 miljarder kronor omgående, för att de inte ska gå i konkurs redan i januari.
Uppgifterna framkom då GM, Ford och Chrysler för andra gången på en månad tog sig till Washington för att be om pengar, och lovade dyrt och heligt att bli mer konkurrenskraftiga, och omvandla sig bort från att vara ineffektiva dinosaurier fokuserade på bränsleslukande stadsjeepar.
”Som företag och bransch, medger vi tydligt att vi har gjort våra misstag och felberäkningar”, skrev Ford i sin 36-sidiga plan som de inlämnade till kongressen.
”Men vi har även insett att vår affärsmodell behövde förändras, och vi håller på att förändra den”, står det i planen.
Kritiker gick hårt åt bilföretagen, sedan de glidit in i den amerikanska huvudstaden med privata jetflygplan.
Ford och GM har nu åtagit sig att sälja sina flygplan.
GM:s vd Rick Wagoner och Fords vd Alan Mulally har även lovat att bara ta ut en lön på 1 dollar, varav Mulally ställt som krav för detta att Ford får sitt lån.
Härnäst ska de amerikanska bilföretagscheferna vara i Washington igen under torsdagen och fredagen, och har alla lovat att köra dit i hybridbilar.
Frågan är om det är någon som skulle vilja köpa de amerikanska bilföretagen och rädda dem. Dongfeng är Kinas tredje största biltillverkare, och har enligt Bloomberg fått propåer från investmentbankirer om att köpa tillgångar från GM.
Dongfengs investerarkontakt Hu Xindong uppger att Dongfeng ännu inte lämnat något besked, skriver Bloomberg.
Xindong ville inte avslöja vilka investmentbankirer det var som hört av sig eller vilka GM-tillgångar det handlade om.