De hemlösas tidning har aldrig tidigare sålt så bra som nu. Till viss del beror det på finanskrisen, säger tidningens chefredaktör Ulf Stolt.
"All time high"
Mest läst i kategorin
Samtidigt som regeringars krispaket ska rädda världen och detaljhandeln rear ut varor mitt i julruschen går de hemlösas tidning, Situation Sthlm åt som smör.
– Vi tryckte 45.000 tidningar och för att inte de ska ta slut trycker vi nu upp 5.000 till, säger Ulf Stolt.
I normala fall har tidningen en TS-upplaga på 22.000 exemplar. December månad brukar vara extra bra. Fast så bra som det går i år har det aldrig tidigare gått.
Det beror på en mängd faktorer, menar Stolt.
För det första har det gått bra hela hösten vilket kan bero på att hemlösas situation har belysts extra mycket i media samband med att boken Hemlös – med egna ord lanserades.
– Det har säkert ökat intresset för deras situation, menar Stolt.
När försäljningen går bra överlag så triggar det säljarna. Att de dessutom gått en säljarutbildning har säkert också bidragit till årets försäljningsrekord.
– Sen har vi Rocky på framsidan och det lockar säkert.
Denna december har 39.000 exemplar sålts hittills. Det tål att jämföras med fjolårets december då 35.000 exemplar såldes under hela månaden.
Är du förvånad?
– Egentligen inte eftersom hösten har gått så bra. Men att det går så pass bra – det förvånar mig. Detta är all time high, säger Ulf Stolt som varit chefredaktör för tidningen i tio år.
På frågan om finanskrisen har påverkat Situation Sthlm svarar Ulf Stolt först att den påverkar en annan värld. Men å andra sidan säger han:
– Detta kanske är en reaktion på finanskrisen. Folk har insett att finansvärlden inte är världens frälsning och så söker man sig mot andra ideal. Det börjar skönjas en slags reaktion.
Får den bästa säljaren någonting?
– Nej. Vi har inte hoppat på den McDonaldsgrejen. Då måste man ha samma förutsättningar, jobba samma tider och så är det inte här. Det finns inget värde i att ha den typen av utmärkelser. Det är inte därför vi finns till.
Under våren 2009 kommer tidningen att genomgå en hel del förändringar.
– Vi börjar en omorganisation i februari men det är för tidigt att säga vad det bli i detalj. Jag förhandlar om olika saker just nu som jag inte kan berätta om.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.