Al Gore lanserar en miljökampanj för 300 miljoner dollar, motsvarande drygt 1, 7 miljarder kronor.
Al Gore i ny miljösatsning
Mest läst i kategorin
Det kommer att vara en av USA:s mest påkostade och ambitiösa offentliga kampanjer någonsin, skriver Washington Post.
Kampanjen, var syfte är att minska växthusgaserna, kommer bland annat att presenteras i samband med populära tv-program som American Idol.
USA:s före detta vice president, Al Gore, vill påverka människor på djupet då han anser att miljökrisen förvärras av amerikanernas invanda vanor och tankemönster.
– Det enda sättet att förändra krisen är genom att förändra allmänhetens syn på den, säger han till Washington Post.
Kampanjen finansieras till hälften av privata donatorer, säger Al Gore, utan att vilja kommentera hur mycket han själv bidrar med.
Al Gore anser att det är viktigt att stifta nationella lagar för minska växthusgaserna med 90 procent till 2050.
Något som även de återstående kandidaterna för höstens presidentval, demokraterna Hillary Clinton och Barack Obama samt republikanen John McCain håller med om.
Medan McCains verkar för att minska utsläppen med 60 procent är målsättningen för Obama och Clinton att reducera växthusgaserna med 80 procent.
Men lagstiftning är bara en väg att gå, menar Al Gore, och påpekar att människors attityd är den avgörande faktorn för förändring.
– Vad som händer efter valet beror på huruvida vi kan nå människors förnuft och hjärta.