Realtid

"Advokatbyråer liknar reklambyråer"

Helene Rothstein
Uppdaterad: 08 dec. 2008Publicerad: 08 dec. 2008

Reklam- och advokatbyråer har många likheter. Det anser Linklaters nordiska marknadschef Cecilia Storåkers Hjelmstedt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För ett och ett halvt år sedan började hon som marknadschef på advokatfirman Linklaters.

Det var kombinationen av professionella drivna människor som verkade i en bransch där affärsutveckling och marknadsföring var eftersatt som lockade henne.

– Här finns jobb att göra! tänkte hon då.

Och så tänker hon fortfarande.

– Det är roligt att det börjar hända saker i branschen nu. Jag tror att vi kommer se allt mer utveckling av supportfunktionerna i branschen framöver.

Cecilia Storåkers Hjelmstedt berättar att det generellt funnits en reaktiv tradition i advokatbranschen. Byråer har helt enkelt tagit uppdrag som de har erbjudits. Men utvecklingen går mot att branschen blir allt mer proaktiv. Med specialisering och tydligare varumärken försöker advokatbyråer nu att själva välja sina klienter.

Hon säger att Linklaters strategi är planerad och integrerad marknadsföring.

Konkret kan strategin se ut så här: I våras såg Linklaters till att bli huvudsponsor för branschorganisationen Mergermarkets konferens Nordic M&A Forum som ägde rum den 15 maj på Berns Salonger i Stockholm.

ANNONS

Konferensen fokuserade – precis som det låter – på transaktioner i Norden, och Linklaters fokus ligger just på stora företagsförvärv över landsgränser.

Innan konferensen hade Linklaters låtit göra en Gallupundersökning över trenderna på den nordiska transaktionsmarknaden. Resultaten presenterades på konferensen där byråns medarbetare även passade på att mingla med såväl befintliga som potentiella klienter.

Cecilia Storåkers Hjelmstedt har förflutet som varumärkesstrateg på reklambyrån Storåkers McCann och anser att det finns en del likheter mellan reklam- och advokatbyråer.

– Likheterna är
att det finns starka individuella varumärken. Man säljer sin kompetens, sin skicklighet i att förstå klientens behov, att man kan förstå projektledning och sin förmåga att kunna hjälpa klienten.

Skillnaden är att reklambranschen är van vid att stå på tå. Varje byrå måste hela tiden bevisa sig genom pitcher och aktiv klientvård.

– I advokatbranschen har det inte funnits samma vana. Men det finns ju stora möjligheter att identifiera de uppdrag där man adderar mest värde.

Precis som många andra advokatbyråer marknadsför sig Linklaters genom att berätta om sina erfarenheter. Cecilia Storåkers Hjelmstedt säger att ett av byråns viktigaste marknadsföringsverktyg är att berätta om firmans samlade kompetens.

– Vilka branscher vi har kunskap i och vilka branscher som vi kan hjälpa på bästa sätt. Säg att vi ska hjälpa en telekomoperatör i ett land och vi har gjort liknande uppdrag i en annan del av världen. Då kan vi berätta vad vi lärde oss förra gången.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS