Idag avgör Daimlers styrelse framtiden för 4.000 tyska bilbyggare på Mercedes. Förra året fick de ett rekordstort lönelyft – nu stundar produktion i Alabama.
4.000 mercedesbyggare hotas av fabriksflytt
Mest läst i kategorin
Mercedes storsäljare c-klassen byggs för närvarande på Mercedes-Benz största fabrik, den i Sindelfingen strax utanför Stuttgart. I nyhetsläggen förekommer orten bland annat eftersom det i november 2008 hölls en presskonferens där om ett nytt tyskt löneavtal: metallarbetarna skulle få 4,2 procent högre löner under 2009 – det största lyftet på över ett decennium.
Nu överväger Daimlers ledning att flytta produktionen till Tuscaloosa i Alabama, där det är billigare att bygga bilar, delvis på grund av den låga dollarkursen, men även tack vare lägre löner. Idag bygger Mercedes suv-bilar på fabriken i Tuscaloosa.
Planerna har varit kända sedan åtminstone september i år, men idag är det alltså dags för styrelsemöte. Sindelfingen är en stad i Trollhättans storleksordning, med runt 60.000 invånare.
Busslaster med fabriksarbetare från närliggande städer har försökt påverka styrelsens beslut, enligt Frankfurter Allgemeine, men förgäves: Daimlerledningen ser ingen annan utväg än att förlägga mer produktion utanför Tyskland om man ska kunna möta den kinesiska konkurrensen.
Det är dock inte så att samtliga c-klassbilar byggs i Tyskland idag: runt en fjärdedel byggs redan utomlands. Framöver ska dock 40 procent produceras utanför Tyskland, är målsättningen. Enligt FAZ är målsättningen att hälften av de 660 c-klassbilar som idag byggs i Sindelfingen ska byggas i Tuscaloosa från och med år 2014. Resten ska byggas i Bremen (som redan idag bygger 1000 c-klassmodeller om dagen), Peking och sydafrikanska East London.
Lönekostnaden per bilarbetartimme i Tuscaloosa anger FAZ till 30 euro, medan den i Sindelfingen uppgår till 54 euro. Sammanlagt ger det Tuscaloosa en kostandsfördel på mellan 1.200 och 1.500 euro per bil, eller, med 330 bilar om dagen 300 dagar om året, 1,3 miljarder kronor per år i produktionsbesparingar.
Uppgifterna om hur många jobb som berörs av dagens beslut går isär något: i Süddeutsche anges mellan 3.000 och 4.500 jobb, plus ett par tusen hos underleverantörerna. Ett eventuellt flyttbeslut träder dock inte i kraft förrän år 2014. Sammanlagt arbetar runt 20.000 personer i Sindelfingenfabriken, dvs med flera andra modeller än c-klassen.
Enligt Trollhättans kommunalråd Gert-Inge Andersson arbetar runt 3.500 personer på Saab Automotive i Trollhättan.






