Kan de kopiera nyckeln till framgång? Eller har de fått nåt om bakfoten? Läs om Sortify, Storify, Expofy och T-shirtify…
30 svenska bolag vill rida på Spotify-vågen
Mest läst i kategorin
Svenska bolag vill åka snålskjuts på Spotify. Det charmiga namnet riskerar urvattnas när svenska entreprenörer i vardande döper sina nyfödda bolag. Det visar en kartläggning som Realtid.se:s fonetikredaktör har gjort.
Spotify startades i maj 2006 av Daniel Ek och Martin Lorentzon. Efter Spotifys triumfiatoriska frammarsch har namninfernot brakat löst.
Och Bolagsverket stoppar inte suffixkleptomanerna.
Är det fritt fram?
–Ja det kan man fråga sig, säger Jörgen Schéle, avdelningsjurist på Bolagsverket.
–Vi prövar om ett namnförslag är förväxlingsbart enligt firmalagstiftningen innan vi godkänner en bolagsregistrering. Vi granskar om firmanamnet är för likt något redan registrerat bolagsnamn eller varumärke. Jag törs inte ha någon uppfattning om de namn du nämner är förväxlingsbara, säger Jörgen Schéle om olika ify-namn.
Har du något råd till Spotify om de vill skydda sitt namn ytterligare?
–Historiskt sett har ju till exempel namn som Jeep och Termos blivit urvattnade, den risken finns när ett namn blir ett allmänt begrepp. Men jag vet inte om Spotify behöver stärka skyddet kring sitt namn.
”Vi hänger på Spotify-trenden”
I måndags hörde företaget Expofy av sig. En pressrelease med rubriken ”Expofy – exponeringsbranschens motsvarighet till Spotify”.
–Vi hänger på Spotifytrenden, säger vd Jonas Andrén till Realtid.se, och förklarar att ”vi är en molntjänst precis som Spotify”.
Och han tillägger:
– Jämförelsen med Spotify innefattar förutom att det är en molntjänst också att vi är leverantörsneutrala där användarna har direkt tillgång till produkter ifrån flera av branschens ledande varumärken.
Hur kom ni på namnet?
–Det var en byrå, Condesign Infocom, som tog fram namnet åt oss. Expofy står för Expo for You.
Vad har ni fått för reaktioner?
–Det är positivt, folk gillar namnet och det är lätt att komma ihåg, säger Jonas Andrén, samtidigt som han kastar in en brasklapp: ”Det är farligt att dra parallellen till Spotify”.
Bolaget heter egentligen Visual Development i Kungsbacka AB, men Expofy reggades som en bifirma i höstas. (Och om ni undrar så är Expofy ett webbaserat designverktyg, lite 3D och webben 2.0 höll jag på att skriva.)
Sortify slåss i Venture Cup-finalen
I Venture Cup-finalen i Luleå den 9 juni är ett av de nominerade bolagen Sortify.
Jag frågar Victoria Soudavnaya, styrelseordförande i bolaget bakom om namnet.
–Det var min sambo och kollega Stefan Strömbäck som kom på namnet. Han är vd i bolaget.
Det låter lite som Spotify, är han Spotify-användare?
-Nej, det är han inte och det har inget med saken att göra. Det finns en helt annan förklaring bakom namnet.
–Sortify är en förkortning för Sortera I Fyra, berättar Victoria Soudavnaya. Namnet är lite catchy, man minns det och det har lite internationell klang.
Själva bolaget bakom heter Återvinningslösning i Norr AB och är ett år gammalt och man har framgångsrikt tagit sig till finalen i Venture Cup med sitt sopsorteringskärl. Det är papperskorgar delade i fyra inkast avsedda för offentliga miljöer – med källsortering och återvinning som honnörsord. Och de ska tömmas manuellt, lite compostify om man säger så.
Och Victoria Soudavnaya och Stefan Strömbäck är redan i gång med businessen.
Sortify-tunnorna tillverkas av ett bolag i Skellefteå och Sortify har hittills sålt till sex kommuner i norr och tio kommuner i södra Sverige. Det är pilotprojekt som snart rullar igång i de kommunerna.
Men allra först var…
Organsationskonsulten Objectify AB var först ut i Sverige med ett namn som klingar lite Spotify, enligt denna kartläggning (som består av ett intresserat botaniserande i bolagsregistret via Syna.se, med en reservation för historiskt raderade uppgifter på bolag som inte vandrar på denna jorden längre).
Några till bolag förekom också Spotify: Dataprogrammeringsbolaget Dotify AB grundades 2002 och reklambyrån Unify AB 2003. Ett Unify Invest AB såg dagens ljus 2005.
Verify Consulting Sweden AB startades år 2000 men bytte namn till EBTT i Norrköping AB år 2004, lite omvänt där. Likaså släppte grossistbolaget IFY AB sitt namn 2001och heter sedan dess Curbstone AB. Projectify AB, grundat 2008, ändrade namn till A Nylin Consulting AB i februari i år.
Den här ify-namnkonstruktion var ingen automatisk framgångsformel – före Spotify. Notify AB, som grundades 2004, fick lägga ned förra året. Och det fem år gamla bolaget Debiter AB – som tidigare hette Bubblify and Managementconsulting AB, gick i konkurs i mars i år. Och Team Unify AB:s bana var tämligen kort; grundat 2007 och konkurs 2009.
Bara ett par månader före Spotifys födelse, våren 2006, grundades Intensify i Göteborg HB, Galaxify KB i Bromma och Spongify Invest AB i Danderyd.
Start-ups inom it-branschen
Efter Spotifys födelse har dessa bolag sett dagens ljus:
Pr-byrån Accentify, reklambyråerna Eventify & Marketing och Signify, organisationskonsulterna Bizzify, Ceptify, Linkify, Multify och Simplify.
De som startat it-bolag har också fallit för den heta namnkonstruktionen: Som Adaptify, Appify, Codify, Debify, Evitecunify med holdingbolag, Projectify, Quantify, Respondify, Uniqify och Verify IT. Och ett callcenter har valt att heta Communify.
Ett utbildningsbolag heter Learnify. Fyra bolag heter nåt på Diversify.
Och dessutom dessa bolag – där det saknas uppgift hos Bolagsverket om vilken bransch de verkar i: Edify, Devify, Jotify och Tridentify.
Och två till – dessa:
T-shirtify satsar på – molekyler
Handelsbolaget T-Shirtify startades för en månad sedan av Liza Mokvist och hennes sambo Thomas Löf i Uppsala.
–Vi ska lansera sajten tshirtify.se där man kan designa sin egen t-shirt. Vi räknar med att den ska vara uppe i sommar. Från början kommer det mest att vara tekniska symboler – som molekyler. Vi riktar in oss mot tekniska utbildningar i början, säger Liza Mokvist.
– Men sen ska det gå att beställa vilka motiv som helst.
För Mokvist och hennes sambo är det det första entreprenörsäventyret. Det är en verksamhet vid sidan om deras ordinarie jobb. Liza Mokvist arbetar som produktutvecklare på ett hudvårdsföretag och Thomas Löf arbetar med webbutveckling på Creuna i Stockholm.
Går det att köra igång utan startkapital?
–Till en början ja. Vi får se hur stort intresset kan vara. Vi kommer att försöka nå ut via sociala medier och på anslagstavlor på skolor.
Hur kom ni på namnet?
–Tanken är att ska kunna bära sin egen idé eller design. Med knappen ”T-shirtify” på vår sajt skapar man sin egen t-shirt. ”T-shirtify me” helt enkelt.
Nytt liv i Sverige med Storify
Storify är ett annat färskt bolag som står inför en snar lansering. Bakom handelsbolaget står Johan Stighagen och Niklas Ribbenhed. Stighagen driver också prispressaren Stripe Media i trycksaksbranschen.
Storify är en modern arvtagare till Författarförlagets och Göran Palms satsning på 1970-talet: Liv i Sverige. ”Varje liv är värt att berätta” är en devis från Liv i Sverige som levt vidare lite grann efter att Författarförlaget gick i graven 1986.
Också Storify satsar på vanliga människors livsöden.
–Vi samlar in berättelser ur verkligheten från människor som varit med om saker som berör andra människor. Livsöden helt enkelt.
–Av det skapar vi böcker, sajten Storify.se och en mobiltjänst. Huvudkanalen är tryckta böcker.
Hur kom ni på namnet?
–Det handlar om storytelling.
Och ert namn påminner om Spotify…
–Ja, det kanske finns en liten tanke där. Vi tänkte rida lite på den vågen också, erkänner Stighagen.
Hur ska ni tjäna pengar?
–Vi ska sälja berättelser. Vi har skapat ett nytt format som vi kallar Minipocket. Det tar ungefär 30 minuter att läsa berättelsen. Formatet är cirka en tredjedel av en pocket. Och Minipocketarna kommer att kosta cirka en tredjedel av priset på en vanlig pocketbok.
Hur jobbar ni?
–I vissa fall får vi manus som blir färdiga böcker. Men vi har också en redaktör som intervjuar och skriver berättelserna i vissa fall då det är människor som inte kan skriva själva.
–Vi kommer att arbeta inom sociala medier så det blir möjligt med återkoppling och att ställa frågor till författarna till exempel.
När blir det lansering?
– Det kan gå fort, inom någon månad troligtvis, men jag vill inte berätta för mycket nu, säger Johan Stighagen.
Marknadsrätten kan ge Spotify starkare skydd
Trenden med att döpa bolagsnamn med ify på slutet väcker inte oro hos immaterialrättsjuristen Kristina Fredlund på Awapatent. Hon är också europeiskt varumärkesombud.
–Det krävs nog lite mer än ify på slutet. Det är en ganska vedertagen språkbildning, säger hon.
–Spotify kan inte hävda någon ensamrätt till ify på slutet. Om däremot ett namn börjar på Sp och slutar på ify så ökar förväxlingsrisken – om de är i samma bransch.
–En konkurrent skulle till och med kunna heta Musicify och komma undan med det, säger Kristina Fredlund.
Men läget kan bli annorlunda om det inte bara är namnet som har likheter med en föregångare.
–Om det grafiska formspråket efterapas och om det går att identifiera ett antal likheter då kan marknadsrätten träda in och ge möjlighet att stoppa snyltningen, säger hon.
Då ska helheten bedömas.
–Ju fler likheter totalt sett desto större är sannolikheten att en konkurrent bedöms snylta på den goodwill som till exempel Spotify har byggt upp. Och det är inte tillåtet, avslutar Kristina Fredlund på Awapatent.
Och Spotify kan få ett bredare skydd i andra branscher än sin verksamhet genom att bli mycket välkänt, liksom andra kända svenska varumärken som Volvo och Ikea.





