Finans Nyhet

Bajsvatten blev Göteborgs hemliga vapen i kampen om batterifabriken

Taggar i artikeln

Northvolt Volvo Cars
Ryaverken, Northwolt, Volvo Cars, GöteborgRyaverken, Northwolt, Volvo Cars, Göteborg
Ryaverken drivs av det kommunala bolaget Gryab och ligger bara någon kilometer från området där den nya batterifabriken kommer att placeras. Foto från Wikipedia
Publicerad

Närheten till Volvo är bara en faktor till placeringen av Northvolts nya batterifabrik. En annan är närheten till en stor avloppsreningsanläggning. Renat bajsvatten ska nämligen användas i batteriproduktionen.

Anders Frick

Att det till slut blev Göteborg som drog vinstlotten för Northvolts och Volvo Cars nya batterifabrik beror inte bara på närheten till produktionsanläggningarna för fordon, och det framtida logistikcentret på Säve flygplats utan även på närheten till Ryaverken. Det är en anläggning som renar avloppsvatten från Göteborg och de närliggande kommunerna Ale, Härryda, Kungälv, Lerum, Mölndal samt Partille. Ryaverken drivs av det kommunala bolaget Gryab och ligger bara någon kilometer från området där den nya batterifabriken kommer att placeras, något som ekonomijournalisten Kenny Genborg har uppmärksammat.

– Genom att återanvända renat avloppsvatten från Gryaab, och använda det som kylvatten, kan vi reducera elbehovet för kylning i fabriken kraftigt jämfört med konventionella lösningar, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg, BRG, i ett pressmeddelande.

Hans kollega Christian Borg är presschef på BRG och ger fler detaljer för Realtid:

Annons

– Det renade avloppsvattnet används först för att kyla i produktionen och sedan kommer även värmen att återvinnas i en central som ska byggas i anslutning till batterifabriken. Det blir något av ett cirkulärt system som minskar elbehovet, samtidigt som fabriken slipper utnyttja rent dricksvatten i sin produktion, säger Christian Borg till Realtid.

I övrigt hänvisar han till Northvolt, som dock inte vill ge några fler detaljer kring Ryaverkets roll.

Samriskföretaget för tillverkning av battericeller mellan Northvolt och Volvo Cars kommer att bygga en av de största produktionsanläggningarna för battericeller i Europa. Volvo Cars och Northvolt har utsett den före detta Teslachefen Adrian Clarke som chef för produktionsbolaget. Fabriken väntas skapa 3 000 arbetstillfällen och produktionen påbörjas år 2025.

Annons

Annons