Annons

Annons

Altor köper majoritetspost i Ideal of Sweden

UPPDATERAD Riskkapitalbolaget Altor köper 60 procent av det svenska konsumentvarumärket Ideal of Sweden från bland andra grundarna Joachim Lindström och Filip Ummer som har ambitionen att öka omsättningen sju gånger till 2022. Det säger Stefan Linder, partner på Altor, till Realtid.

Ideal of Sweden, som säljer mobila och mode-accessoarer, grundades 2013 och hade förra året en omsättning på 430 miljoner kronor. Linder säger att bolaget har en “fin” marginal men vill inte ge detaljer kring resultatet.

Vad ser du för potential för bolaget när det gäller omsättning?
– De har själva pratat om 3 miljarder kronor i omsättning till slutet av 2022 och vi tycker att det är helt rätt ambition. Det är att spänna bågen förstås men vi tycker det känns jättespännande att påbörja den här resan tillsammans.

– De har en stark position inom mobila accessoarer och spelar i den högsta ligan inom influencer marketing. Vi kan hjälpa dem att skala upp det här och bygga ett ännu större och starkare internationellt bolag.

Annons

Annons

Vad är det för expansion ni planerar?
– Primärt är det internationell expansion, nya marknader men också att ta marknadsandelar på befintliga marknader. Det pågår också en försiktig utrullning av egna butiker och en breddning av produktutbudet.

Grundarna och eEquity kommer att kvarstår som ägare och grundarna kommer fortsätta i sina roller som vd och produktchef.

– Det är just den här typen av partnerskap med starka entreprenörer som vi letar efter, säger Linder.

 

Läs allt om:

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons