Annons

Annons

Adyen_Jussi_Lindberg.jpg

Jussi Lindberg är affärsutvecklingschef på holländska fintech-bolaget Adyens Stockholmskontor. Foto: Adyen & Pixabay

Adyen utmanar storbanker – inte Klarna: "Ingen konkurrent"

"Klarna-dödaren" kallas ofta holländska betalbolaget Adyen. Men Jussi Lindberg, affärsutvecklingschef för norra Europa, menar att Adyen konkurrerar med storbanker – och får medhåll av Klarna.

Holländska uppstickaren Adyen har avtal med 250 betalmetoder världen över, både globala och lokala, i butik och online. Däribland fakturalösningar som Klarna. 

E-handlare som exempelvis vill in på nya marknader utanför hemlandet behöver i regel flera olika avtal, för att deras kunder i utlandet ska kunna betala med kort, faktura eller till exempel Swish i Sverige. Adyen ger därför tillgång till 250 metoder med ett avtal.

Redan 2012 öppnade bolaget sitt Sverigekontor som sedan 2017 huserar på Sturegatan 18 på Östermalm i Stockholm. I dag arbetar tio personer där. Framöver ska det nyanställas inom kundvård och kontohantering.

– Vi kom tidigt till Sverige för vi har en stark grund att stå på här. Landet är uppskattat inom digitala lösningar och ofta en testmarknad för olika bolag. Svenskar är benägna att snabbt ta till sig ny teknik, mobiltäckning är väldigt bra i stora delar av landet, och snart gör 5G entré. Så slår det i Sverige, så slår det sannolikt på andra ställen också. Det är en utbredd uppfattning, säger Jussi Lindberg på Stockholmskontoret till Realtid.se och som är affärsutvecklingschef för norra Europa.

Förra veckan stod det klart att Adyen fått in HM som ny kund och användare av tjänsten. Något de kämpat för länge och ser som en stor stor seger, enligt Jussi Lindberg.

Totalt har Adyen 5.000 användare i Nordamerika, Sydamerika och Asien-Stillhavsregionen. I Sverige rör det sig "om ett par hundratal kunder". I juni noterades även bolaget på Amsterdambörsen.

– Vi ville hjälpa investerarna att få in likviditet, men släppte bara en liten del av innehavet till börsen, för att behålla kontrollen över bolaget. Vi har sett en tredubbling av aktievärdet från 240 euro till 622 euro i dag.

Vill ni utmana Klarna?

Annons

Annons

– Nej, vi har ju avtal med dem och medan de är ett B2C-bolag så är vi ett B2B-bolag så de är ingen konkurrent, utan främst en samarbetspartner.

Vilka konkurrerar ni med då i Sverige?

– Framför allt storbankerna som liksom via har tillstånd för och för kort-inlösningar, alltså att man har en direktrelation med Visa och Mastercard och kan ge ut kort eller som i vårt fall ge ut rätten att ta emot kort.

Klarnas presskontakt Johanna Nyman delar i huvudsak den bilden:

"Vi har ett bra samarbete med Adyen på flera marknader. På dessa marknader uppskattar vi vårt gemensamma arbete med lösningar för våra handlare och konsumenter", skriver hon i ett mejl till Realtid.se.

De flesta av Adyens kunder kommer från storbanker, enligt Jussi Lindberg. De söker sig till en aktör som kan erbjuda flera typer av överföringar, såsom kort och med faktureringstjänster. Handlare kan också få ut mer transaktiosnsdata än från bankerna, enligt Jussi Lindberg. Och ett kreditkort som strular kan spärras via Adyens app.

– Globalt nekas en av tio transaktioner i dag på grund av tekniska problem, för att transaktionssystemen är byggda på 80-talet. Vi har ett modernt och flexibelt system som lätt kan uppdateras, och det är också därför vi ser att större bolag som Uber, Spotify och Microsoft, använder vår tjänst.

Han tycker dock att svenska banker varit duktiga på att utveckla egna it-lösningar och lyckats visa att svenska kreditkort är säkra.

Samtidigt är förtroendet för banker långt, enligt många undersökningar?

– Jo, det kan vara vissa delar man misstror eller ogillar storbankerna och det är väl därför vi har nischbanker. Men på teknikområdet ligger svenska banker långt fram.

Att logga in på din internetbank i Tyskland eller Storbritannien är mycket svårare än i Sverige, säger han. Och det är, jämfört med svenska mått, "extremt krånligt att starta ett bankkonto i Holland".

– Det går inte ens att köpa fonder online där. Samtidigt har Holland kanske Europas bästa lösning för online-betalningar och som heter Ideal. Det är snabbt, smidigt och billigt, och fungerar som ett slags "Swish" för e-handel.

Vad ser han då för betaltjänsttrender i Sverige? Jo, Google, Apple, Samsung och Swish får dominerande ställning, med två vinnare på sikt: troligen Apple för överföringar till andra länder, och fortsatt Swish för inhemska transaktioner, tror Jussi Lindberg.

Hur går det för storbankerna i det nya digitala betallandskapet, tror du?

– De blir till stor del kvar, för de flesta kommer fortsatt bankkonto och de är en så länge största kortutgivaren, och så även Klarna som också blivit bank. Däremot får de lyfta sin affär och lyssna på kunden mer än vad de gjort tidigare.

– Kundnöjdheten är ju inte alltid  i topp. Samma kostym passar inte alla, och sitter man på så mycket  data som bankerna så måste man se till att skräddarsy lösningar för olika kundgrupper.

Realtid.se har sökt Klarnas vd.

Läs allt om:

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons