I höst slutar Günther Mårder som vd för organisationen Företagarna. Det innebär större frihet för den frispråkige ekonomiprofilen, men han har också oroat sig för att tappa plattformen som ger möjlighet att påverka i samhällsdebatten. Det säger Günther Mårder till Realtid.
Günther Mårder: ”Våndas över att inte vara en röst i debatten”
Mest läst i kategorin
”Han har goda förutsättningar att leda förbundet vidare” – så lät det i Realtids allra första artikel om Günther Mårder. Då, 2008, handlade det om transformationen från ordförande i Unga Aktiesparare till vd för moderorganisationen Aktiespararna, och sedan dess har det blivit åtskilliga artiklar om ekonomiprofilen. Senast skrev Realtid om att han lämnar Företagarna, lanserar spartips i en populär bok, och hjälper youtubern Mauri Hermundsson att göra reklam för Swedbank.
Günther Mårder syns överallt – särskilt när det gäller frågor som rör sparande och företagande. Det är ingen slump, utan ett väl utstuderat knep för att kunna lyfta fram frågor som berör.
– De flesta mediehus har svårt att hålla välutbildade, erfarna och högavlönade ekonomiproffs på sin lönelista, så här finns möjligheter för organisationer, företag och banker att ta den platsen. När jag arbetade på Nordnet Bank så tog vi dagligen fram underlag och material av hög journalistisk karaktär, och dessa publicerade medierna gratis mot att vi fick profilering genom omnämnanden och citat, säger Günther Mårder till Realtid.
Att han inom kort slutar på Företagarna innebär att han inte har någon formell position att luta sig tillbaka mot för att få tyngd i sina uttalanden.
– Jag har känt vånda över att inte vara en röst i debatten den dag som jag slutar som vd. Men nyligen accepterade jag en roll som krönikör i DI, vilket faktiskt är helt perfekt för min del. Det ger mig möjlighet att nå ut med mina perspektiv i media också framöver, säger han.
Har du några tips för den som vill bli ett efterfrågat namn i debatten?
– Dels behöver man välja rätt plattform. Mina inlägg på Facebook försvinner direkt ur flödet om de inte handlar om barn eller födelsedagar. På X måste man vara rätt spetsig för att nå ut, men LinkedIn är en vettig plattform där man kan nå ut rätt bra. I alla sociala medier måste man interagera, tagga relevanta folk, och så vidare, säger han, och fortsätter:
– För att sedan tränga ut i traditionell media krävs att du visar att du finns. Våga ringa till redaktioner med en pitch om ett innehåll och berätta om hur du kan kommentera materialet, säger Günther Mårder.
Finns det någon person som du tycker är extra bra på detta?
– Elin Helander är en person som jag imponeras av. Hon var tidigt i kontakt med mig och ville skrivit en bok tillsammans, vilket är ett suveränt sätt att få legitimitet inom ett visst område. Så trots att Elin inte från början hade någon bas eller förankring i börsbubblan så har hon tagit sig in i bubblan som en stark röst. Ett framgångsrecept är att ta en titt på personer som henne och se hur de gör för att etablera sig, säger han.
Till sist: Hur gjorde du för att få dubbelt så mycket betalt per artikel som DI:s övriga krönikörer?
– Jag vet faktiskt inte vad de andra tjänar, så den slutsatsen kan man inte dra. För egen del så räknade jag baklänges hur mycket tid som jag skulle lägga på DI, men det är egentligen tvärtemot hur jag brukar uppmuntra folk att ta betalt. Egentligen är det bäst att först ta reda på hur stort värde som du kan skapa åt din kund, och se till att fakturera utifrån den summan, snarare än ett fast belopp per timma, säger Günther Mårder.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra sparräntor.