Vägverket tar i med hårdhandskarna för att stävja fusk och brister inom yrkestrafiken.
Tuffare kontroller av yrkestrafiken
Mest läst i kategorin
– Polisens resurser för kontroller har minskat samtidigt som trafiken har ökat och regelefterlevnaden blivit allt sämre, säger Anders Berndtsson, utredningsledare på Vägverket, till Göteborgs-Posten.
Fusket är mycket utbrett, hävdar Anders Berndtsson. Två tredjedelar av yrkestrafiken följer inte kör- och vilotidsreglerna. Mer än hälften av fordonen har kört fortare än tillåten högsta hastighet enligt kontroller av färdskrivarna. Dessutom har uppemot hälften av yrkesfordonen tekniska brister.
Enligt ett EU-direktiv ska kontrollen av kör-och vilotider fördubblas i år och sedan öka ytterligare.
– I fjol gjorde polisen 90.000 kontroller, om några år ska det bli 350.000, säger Anders Berndtsson.
Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö anser dessutom att branschen inte följer regelverket.
– Därför är det rimligt att branchen står för kontrollkostnaderna. Det är också branchen som kommer att få nyttan av fler kontroller genom att det blir svårare att skaffa sig konkurrensfördelar genom regelfusk, uppger han i ett pressmeddelande.
Vägverket föreslår vidare att ett åkeriföretags resultat från trafikövervakningar och bilprovningen registreras i ett riskvärderingssystem. Kontrollmyndigheterna kan sedan slå i registret för att välja ut de stora syndarna och gör en extra granskning.
– Transportbranschen är kritisk till förslaget om extra kontrollbesiktningar, men vi ser att extra kontroller av bromsar har gett förbättrade besiktningsresultat. Bolag som sköter sina fordon gynnas av vårt förslag, och det är till slut varje enskild transportör som avgör hur ofta fordonen ska kontrollbesiktas, säger Ingemar Skogö.
Dessutom föreslår Vägverket att brott mot kör-och vilotider ska leda till att företagen tvingas betala konkurrensskadeavgifter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.