Bättre kvalitet i svensk tv om fler produkter exponeras i samband med tv-programmen. Det anser Titan Televisions vd Tomas Hedberg som gjorde en pr-kupp på advokatfirman Mannheimer Swartling.
Titans pr-kupp på Mannheimer Swartling
Mest läst i kategorin
Att låta skådespelare agera produktjulgranar som Sarah Jessica Parker i Sex and the City har ökat lavinartat de senaste åren.
Nästa år kommer uppskattningsvis 62 miljarder kronor att investeras i produktplacering världen över.
Men att låta ett företag betala för att deras varumärke ska synas i film eller tv-produktion är ingen enkel juridisk historia. Innan årsskiftet måste Sverige bestämt hur EU:s riktlinjer inom produktplacering ska implementeras i svensk rätt.
Eftersom nuvarande lagstiftning uppfattas som luddig av både annonsörer, medieaktörer och jurister anordnade advokatbyrån Mannheimer Swartling och Sveriges Annonsörer ett seminarium med branschen i går.
– Vi på Mannheimer har som infallsvinkel att det kan vara väldigt farligt att hålla på med produktplacering, inledde firmans delägare Stefan Widmark som specialiserat sig på medierätt.
– Det har betraktats som olagligt men bör kanske bli lagligt för att stärka europeisk filmproduktion, tillade han.
Enligt EU:s AV-direktiv är det i princip förbjudet med produktplacering men däremot blir det upp till varje medlemsland att tillåta eller förbjuda det. En regel finns dock och det är att produktplacering inte ska förekomma i barnprogram.
Lotty Nordling har ensam utrett hur Sverige ska följa EU:s riktlinjer. Hon säger att vidsträckt yttrandefrihet i Sverige har lett till att området inte är särskilt väl reglerat.
När EU- direktivet får fotfäste på den svenska marknaden spår Nordling att det blir ungefär som nu – ett ganska svårt juridiskt område.
Lottie-Ann Lindström, chefsjurist vid Granskningsnämnden, anser att nämnden är nöjd med hur det har varit hittills.
Anders Ericson, vd för branschorganisationen Sveriges Annonsörer är inte mycket för produktplacering.
– Reklamavbrott är ärliga eftersom de signalerar att nu kommer ett kommersiellt budskap. Men vi är på väg därifrån, sa han och läste upp en insändare i DN som var upprörd över att reseprogrammet Semestersvenskar i TV4 verkade vara en enda lång reklamfilm för Fritidsresor.
När TV4 sa att programmet faktiskt var gjord på ren redaktionell grund brast Titan Televisions
vd Tomas Hedberg ut i skratt.
Med branschen på plats passade Hedberg på att presentera en reklamfilm om ett ”mycket lyckat samarbete” mellan Titan Television, Åhléns och Kanal 3.
– Här kommer ett exempel på hur det kan gå till i den onda världen. Filmen är lite säljig, hoppas det är okej.
Titans reklamfilm om sig själv visade hur redaktionen på heminredningsprogrammet Nytt Läge hade samarbetat med Åhléns.
Dels genom att visa upp inredningsprylar i tv-programmet, dels genom en tävling på nätet där förstapriset var shoppingdag på Åhléns och senare hur Åhléns ute i butikerna, satte upp skyltar varorna från tv-programmet.
Om filmen sa Lottie-Ann Lindström att det ligger utanför Granskningsnämndens prövning.
– Men jag kan inte se att det är något fel med det. I så fall är det ett ärende för Konsumentombudsmannen.
– Marknaden är mer kreativ än lagstiftaren som alltid ligger efter, var utredare Lotty Nordlings kommentar.
Hedberg menar att fokusering på tv och produktplacering är gammal skåpmat. Nu gäller ett mer genomarbetat samarbete mellan annonsörer och produktionsbolag.
– Debatten är snedvriden! Vi ska ha svenska tv-kanaler men det är svårt att finansiera kvalitativ tv. Direktivet och lagstiftningen släpar efter. Folk har laddat ner filmer och serier långt innan tv sänder dem. Effekten av att vispa med lite coca-cola-flaskor är inte så stor, sa Hedberg.
– I förlängningen blir detta bättre tv för konsumenten! Vi måste hjälpas åt att driva det här framåt för att ge mer inhemsk produktion. Ska vi ha livskraftig produktion i Sverige, ett land med nio miljoner invånare och hävda oss gentemot länder som Tyskland med 80 miljoner måste vi hitta nya samarbetsformer tillsammans med annonsörer.
Du produktplacerar Titan här i dag?
– Hahaha. Nä nä nä.
Detta var bara exempel på integrerad kommunikation, ett område som inte alla pratar om men som ändå omfattar mellan 10 – 15 procent av marknaden.
Finns det något problem med att bara stora bolag finansierar produktionen?
– Det är klart att Ikea har mer pengar än en liten butik på söder men den butiken har andra produkter och branschen är så proffsig nu att vi kan självreglera det. Konsumenterna är smarta och ser igenom allt.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.