Svenska Christofer Emgård kan vinna dataspelens motsvarighet till Oscar i februari.
Svensken som kan vinna dataspelens Oscar
Mest läst i kategorin
Christofer Emgård har skrivit manus till storsäljaren World in conflict. Men ska Hollywoodstrejken sätta stopp för galan?
Christofer Emgård är enda svensk som nomimerats när det just nu så strejkomskrivna Writers Guild of America för första gången delar ut pris till bästa dataspelsmanus. Annars brukar deras galor mest handla om film- och tv-manus.
Nomineringarna inom film och tv brukar ses som bra indikatiorer på hur juryn kommer att tänka i valet av Oscar- och Emmy-kandidater.
Malmöföretaget Massive Entertainment ligger bakom spelet World in conflict som är ett av fem nominerade spelmanus. Spelet släpptes i september i fjol och fick lysande kritik. Snart belönades det också med ett stort antal internationella priser och nomineringar för årets bästa spel.
Den 9 februari är det prisutdelning i Hollywood med gräddan av film-, tv- och dataspelsmakare.
– Jag hoppas att manusförfattarstrejken hinner ta slut tills dess. Kanske blir det bara en pressrelease som var fallet med Golden Globe. Det är klart att det skulle vara kul att gå på prisgala men jag kommer ändå att vara i L.A. de dagarna på jobbresa, säger Christofer Emgård till Realtid.se.
World in conflict är ett strategispel – eller RTS (real time strategy). Det utspelar sig på den amerikanska västkusten 1989. Kalla kriget har inte tagit slut. Istället invaderar Sovjet USA.
Spelarna har varit extremt snabba att anamma World in conflict.
– Det finns två starka anledningar. Den ena är att det är gameplay som är kul, man kan spela online mot andra. Spelet är lätt att lära men svårt att bemästra. Du kan spela i 20 minuter och få en fullgod upplevelse. Andra spel kan kräva flera timmars spelande. Sedan har vi jobbat mycket med storydelen, inte lagt lika mycket fokus på de stora krigsförloppen.
Greppet har fungerat. Av nomineringen att döma hela vägen in i underhållningsbranschens centrum.
– Jag inspireras främst av film och böcker. En stor influens på spelet är Team Yankee, en bok från 1987 av en amerikansk major som heter Harold Coyle. Det är en bok jag läste när jag var tonåring. Den är väldigt intensiv och gritty. Väldigt nära människorna och deras resa.
– Så känner jag själv också. Att jag vill ha ett personliga förhållande till mina karaktärer. Visst är det bra om berättelsen har spännande moment men det är när det handlar om människor och deras personliga upplevelser som det blir riktigt intressant. Så är det ju i krigsfilmer som Black hawk down och Jarhead. Och även i Saving private Ryan, även om den har både bra och dåliga sidor.
Christofer Emgård har aldrig skrivit dataspelsmanus tidigare. Men han går författarskola och har manus- och regierfarenhet från både kortfilms- och teaterprojekt.
– Och jag har alltid spelat mycket dataspel. Länge recenserade jag spel för Helsingborgs Dagblad.
Massive Entertainment startades 1997 i Malmö. 2002 köptes Massive upp av Vivendi Universal Games. Redan då var Massive speciellt, som den ena av blott två spelutvecklarstudior hos Vivendi som låg utanför USA.
– Helt nyligen gick Vivendi in i en merger med Activision och Blizzard (Bolaget bakom World of Warcraft. Reds anm.). Vi är 140 pers på Massive i dag. Så det är väldigt många inblandade i tillblivelsen av spelet – inte bara jag. Företaget har vuxit jättemycket sedan jag började för två år sedan. Då var vi 40-50 pers. Egentligen ingår jag i designteamet, jag är anställd som game developer men det har blivit mer och mer manusskrivande.
Hur mycket spelet har sålt får Christofer Emgård inte avslöja.
– Det har sålt bra. Första veckan gick den upp på försäljningslistan, vilket brukar betyda att ett spel ligger bra till även framöver. Än så länge är det bara släppt till pc. Just nu är vi upptagna med att utveckla World in conflict för Xbox 360. Det ska komma ut senare i år.
– Skillnaden kommer främst att ligga i kontrollerna. Xbox har ju handkontroller istället för mus och tangentbord. Sedan adderar vi såklart till spelet så att spelarna inte bara får samma spel. Lite smånyheter gör att recensenter vill skriva igen och intresset väcks, säger Christofer Emgård.
Att det går bra för Massive är kanske inte så konstigt. Sverige ligger långt framme i spelutvecklingen.
– Sverige har faktiskt släppt fler spel per antal utvecklare än de gjort i USA och Storbritannien. Vi har ju såna duktiga utvecklare som Dice med sina Battlefield-spel, säger Christofer Emgård och fortsätter räkna upp spel som The Darkness och The Chronicles of Riddick.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.