Nu är det inte inbromsning längre. Utan störtdykning.
Störtdykning för Volvos lastbilar
Mest läst i kategorin
Fjärde kvartalet i fjol var det tyngsta Volvo upplevt, med ett brant försäljningsras och förlust på 2,5 miljarder kronor.
Avbokningarna strömmade in medan de nya orderna var få. Orderingången var till och med negativ på vissa marknader.
Årets första månad drar ner försäljningskurvan ytterligare. Totalt levererade Volvokoncernen 10 232 lastbilar, vilket är 51 procent färre än januari 2008.
Värsta tappet stod östra Europa för. Det som för ett år sedan var en till synes omättlig marknad. Nedgången där var hela 78 procent.
Det dystra läget i Nordamerika fortsätter, januarileveranserna minskade med 67 procent.
Volvo vågar inte sia om när det vänder eftersom den ekonomiska osäkerheten hänger kvar på grund av finanskris och lågkonjunktur. Många kunder tvekar inför att köpa nytt.
– Efterfrågan fortsätter att vara låg, säger Volvos presschef Mårten Wikforss till TT.
Alla koncernens lastbilsmärken tappar rejält. Allra mest Nissan Diesel. Raset finns på i stort sett alla marknader. Någon ljusning finns inte i sikte.
– Nu har USA den äldsta vagnsparken någonsin. Det finns ett uppdämt behov så förr eller senare kommer försäljningen i gång. Frågan är bara när, säger Mårten Wikforss.
Produktionen kommer att stoppas under ett antal dagar under både första och andra kvartalen för att inte fylla lagren.
Hittills har koncernen meddelat att personalen, som tidigare var drygt 100.000, ska minskas med cirka 16.000. Fortsätter försäljningsraset kan det bli nya varsel.
– Vi måste anpassa kostnadsläget. Det gäller på alla plan. En väldigt stor del av våra kostnader är löner, säger Mårten Wikforss.
Koncernchefen Leif Johansson har tidigare bedömt att marknaden fortsätter minska kraftigt under 2009. I Europa med 30–45 procent.
– Det finns ingen anledning i dag att ändra den prognosen. Januari är bara en av årets månader, säger Mårten Wikforss.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.