Efter två år har MySpace-kopian Trig 25 anställda men inga intäkter. Grundarna letar nya pengar.
Nya pengar ska lyfta "osvenska" Trig
Mest läst i kategorin
Det går extremt bra för mode- och musikcommunityn Trig enligt Jessica Grunewald i ledningsgruppen för svenska Adocca Entertainment som producerar webbplatsen.
– Sajten är extremt snygg. Användarna är extremt nöjda.
Trig vänder sig till det vackra folket. Det gäller att förknippas med det som är inne. Allt innehåll ska komma från användarna, som helst ska vara unga och coola musiker och fotomodeller.
– Ingen skulle gå omkring med en MySpace-tröja, men folk ber oss om Trig-tröjor hela tiden. Banden vill hellre associeras med ett community som står för revolution, independence och demokrati. MySpace är för mycket corporate, säger Jessica Grunewald.
– MySpace är ett stort monster, ett nödvändigt ont. Artisterna känner inte att MySpace representerar de värden som de själva representerar och kommuicerar.
Ännu saknas det intäkter, men inom de närmsta månaderna ska det upp annonser på sajten.
Svenska sajter får ungefär 10 öre per annons och besökare. Med 25 anställda behöver Trig åtminstone en miljon kronor i månader för att gå runt. Då måste 250.000 unika besökare se 40 annonser var.
Smakfulla annonser, helst.
– Vi vill inte se ut som en julgran, säger Jessica Grunewald.
– Självklart är det tufft med annonsörer och att få det att gå runt på kort tid. Alla sajter har ungefär samma issues i början. Du måste ha användbarheten och en tillräckligt stor kritisk massa av användare innan du kan börja tjäna pengar.
I mars släpptes allmänheten in på Trig. Innan dess gick det inte att registrera sig som användare.
– Nu har vi 75.000 medlemmar, mest i USA, säger Jessica Grunewald.
Hennes programmerare arbetar febrilt på att göra klart sajten. 60 procent av den planerade funktionaliteten saknas.
– Vi utvecklar extremt mycket funktionalitet. Vi har kanske 40 procent klart av det vi vill göra rent featuremässigt. Vi har extremt lite buggar.
Webbplatsen dras fortfarande med en självpåtagnen beta-stämpel, en markering att allt inte fungerar som avsett.
– Det här med beta har ju blivit som en brasklapp, konstaterar Jessica Grunewald.
Är det bråttom att bli klar innan annonsörer och ägare ledsnar?
– Man är alltid pressad. Det går inte att stressa fram någonting.
Jessica Grunewald har personalansvar för de programmerare som jobbar med användargränssnittet, det som syns på webbplatsen.
– Vi har en öppen dialog med våra anställda. Alla vet om att vi lever under… Alla vet om att vi tjänar inga pengar nu.
Vet dina anställda om hur länge pengarna räcker?
– Vi berättar för våra anställda när vi tagit in pengar.
Bakom Adocca Entertainment står ett antal privata investerare i Sverige och USA.
– Friends and family, säger Jonas Midbrink, vd och grundare till företaget.
Svenska tonårscommunityn Lunarstorm hade 36 anställda förra året – men då fanns det också intäkter på 86 miljoner kronor. Men Jonas Midbrink är inte bekymrad.
– Egentligen byggs de här sajterna inte för att ta intäkter. De byggs för att bli jättestora och säljas dyrt. Vi har fått fotfäste i USA. Vi är den första svenska sajten som lyckats med det.
Jonas Midbrink kan inte svara på hur länge pengarna räcker.
– Men vi är just nu inne i en process för att ta in nytt kapital.
Alternativet till break even för Trig är att bli uppköpta av Facebook eller någon annan jätte.
Facebook är själva på väg att sälja 5 procent av till Microsoft för 3 miljarder kronor. Med 43 miljoner användare blir det 70 kronor per användare.
Mediamogulen Rupert Murdoch köpte MySpace för 4 miljarder kronor 2005, ungefär samma kurs. Året därpå passerade MySpace 100 miljoner användare, i dag är siffran över 200 miljoner.
Om Adocca Entertainment får lika mycket betalt per användare så kan ägarna se fram emot några miljoner kronor – ungefär vad de bränt hittills.
Om inte Facebook-hysterin avtar, förstås.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.