UPPDATERAD Nordea medger nu att banken behåller en stor del av de pengar som kunderna betalar för att få hjälp med räntorna om de blir arbetslösa. Realtid.se:s genomgång visar att bankernas provision skiljer sig mycket: från 10 till 28 procent.
Nordea behåller var femte krona
Mest läst i kategorin
Nordea behåller 20 procent av premierna för bolåneskydd själva. Det framgår av de finstilta villkoren.
– Det står i de handlingar kunden skriver på, på sidan två, säger Rolf Jansson som jobbar med låneskydd hos Nordea.
Hur mycket försäkringsbolaget Genworth Financial behåller framgår inte. Företaget redovisar inte heller resultatet för sin verksamhet i Sverige.
Många svenskar betalar tusentals kronor om året för försäkringar som ska täcka ränta och amorteringar på bolånet för den som blir arbetslös. Bankerna gör reklam för bolåneförsäkringarna i symbios med ödesmättad varselstatistik i media.
I reklamen berättar bankerna hur mycket pengar den som drabbas kan få tillbaka. Undantagen är inte lika tydligt redovisade. Hur mycket bankerna verkligen betalar tillbaka är hemligt.
När Realtid.se rapporterade i förra veckan ville bankerna inte avslöja hur mycket av försäkringspremien som de behåller själva.
Men bankerna måste berätta, enligt lagen om försäkringsförmedling. Den tolkningen gör nu Finansinspektionen.
Alla som förmedlar en försäkring åt ett försäkringsbolag måste informera kunderna om storleken på den ersättning han eller hon får – också storbanker.
Nordea, SEB och SBAB har valt att berätta.
SEB tar 15 procent.
Statliga SBAB tar hela 28 procent och får dessutom 70 procent av den vinst Cigna gör tack vare SBAB. Ju mindre pengar SBAB:s kunder får tillbaka på försäkringen, desto mer får SBAB. Det framgår av produktbroschyren.
Swedbank, som just nu genomför en reklamkampanj till kunder med bolån, väljer först att tiga.
”Det är uppgifter som vi inte delar med oss av, av konkurrensskäl”, skriver banken.
Efter publicering återkommer banken med besked.
”Swedbank får 10 procent av varje premie i ersättning för förmedlingen av försäkringen”, skriver presskontakten i ett mejl.
I de finstilta villkoren som Swedbank bifogar i reklamutskicket hänvisar banken själv till lagen om försäkringsförmedling – utan att nämna provisionen. Kunder som själva ringer försäkringsbolaget får ytterligare fyra sidor finstilta villkor – utan ett ord om bankens provision. Kundtjänsten vet inte, utan hänvisar tillbaka till Swedbank.
UPPDATERAT: Swedbank återkommer med en bilaga till det avtal som kunden får skriva på efter att ha tagit del av de finstilta villkoren. Där framgår provisionen. Alla kunder ska få bilagan, men först när de tecknar försäkringen, uppger Swedbank.
Finansinspektionen ska kontrollera att bankerna berättar om sin provision innan kunderna betalar för låneskydd, men någon sådan kontroll har inte förekommit hittills.
– Men det är klart att de ska följa reglerna, säger enhetschefen Helena Pettersson.
Finansinspektionen hjälper inte enskilda kunder att jaga bankerna, men om många hör av sig kan myndigheten prioritera frågan. Därför vill Finansinspektionen nu ha tips från allmänheten om hur bankerna skött sig.
– Det är jätteviktig information för oss som ligger till grund för hur vi ska prioritera och agera, säger Helena Pettersson.
Frågan är bara hur kunderna ska veta att de kan vända sig till en myndighet om de aldrig fått veta att banken måste berätta hur mycket av premien som försvinner.
Svenskarna har omkring 1.500 miljarder kronor i bolån. Bankerna behåller årligen uppskattingsvis 100 miljoner kronor av en halv miljard i försäkringspremier för låneskydd. Det är inga stora belopp, men det gör snabbt försäkringen till en dålig affär för kunderna.
För en vanlig hemförsäkring går omkring 80 procent till skadeersättning. Om en förmedlare ska ha ytterligare 20 procent så måste kunderna alltså betala 100 kronor för att få tillbaka 60 kronor – att jämföra med risken för att bli sjuk eller arbetslös och möjligheten att själv spara pengar för det.
Så länge bankerna inte redovisar vilka belopp som går tillbaka till kunderna sätts konkurrensen ur spel. Prispressen blir obefintlig.
Enligt den brittiska myndigheten Office of Fair Trading går bara 11 procent av premierna från betalskydd för kreditkort till skadeersättning. I Sverige har myndigheterna inte gjort någon motsvarande granskning.
Finansinspektionen har just sammanställt svaren på en enkät till ett tusental försäkringsförmedlare i landet om vad de förmedlar och hur.
Tanken är också att försäkringsförmedlarna själva ska avslöja om de fuskar.
– När förmedlarnas svar tyder på att de inte följer reglerna kommer vi att prioritera dem för en granskning, säger Helena Pettersson.
Men enkäten vänder sig inte till bankerna och handlar inte om bolåneskydd.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.