Nathalie Schuterman är känd för att sälja exklusiva kläder från ledande modehus. Nu ska modet ut i landet via en unik webbshop.
Nathalie Schuterman tar lyxmodet till webbshoppen
Mest läst i kategorin
Nathalie Schuterman är ett fenomen inom mode-Sverige. Butiken med samma namn som ägaren ligger på Birger Jarlsgatan, bara ett stenkast från Stureplan.
Där säljs exklusiva kläder från märken som Balenciaga, Chloé, Marc Jacobs, Dior Homme och Prada. Prislapparna har ofta en extra nolla eller två.
Nu tar Nathalie Schuterman ytterligare ett steg och startar en webbshop.
När har er webbshop premiär?
– Webbshopen är lite försenad, men jag kan tänka mig att den är uppe om en månad. Allt är ju klart, vi ska testköra i morgon (läs i dag) för oss själva, så att vi kan finjustera. Dolhem Design heter företaget som står bakom designen, de gör allt grafiskt för oss.
Är detta något unikt för Sverige? Med en webbshop med så exklusiva märken?
– Att vi öppnar webbshop är det ju unikt för Sverige eftersom vi har ensamrätt på de här märkena för webbshoppar där folk kan handla dessa märken från oss på nätet.
Hur blir det att arbeta med en webbshop jämfört med den normala butiken?
– Den fysiska butiken är tusen gånger roligare för där har man personkontakt med kunderna och de kan komma in och prova kläderna. Webbshopen är tänkt för de som inte bor i Stockholm. Nu kan vi ju inte ha precis allt från butiken i webbshopen. Det blir en bas, det vi tror är populärast.
Vilka nya märken kan kunderna förvänta sig?
– Vi har tagit in Valentino och Hervé Legér som kommer till hösten. Och så har vi Givenchy också. Men vi är väldigt restriktiva med att ta in nya märken. Det är mer om det är någonting som man verkligen tror kan bli något. Som när huvuddesignern på Gucci flyttar till Valentino. Annars är vårt sortiment märken som finns på Barneys i New York och Collette i Paris.
Blir det många resdagar per år?
– Nästan sex månader om året. Nu närmast blir det några småduttar. Jag och Jennie Palm, som är inköpare, åker på YSL Herr i Paris – och så blir det Missoni Prive om några veckor. I slutet av juni blir vi borta i 14 dagar, i Paris, Milano, Florens och sedan tillbaka till Paris.
Krockar det inte ofta?
– Jo, men det är ju bra. Då är man ju ialla fall i samma stad och kan lätt ta sig mellan ställena.
Hur länge är man på varje ställe?
– Minst en vecka eller 14 dagar när det gäller herrinköp. Det beror på hur stort märket är. Hos Prada är man i tre veckor. med Prada handlar det mycket om pre-collections och fashion shows, både dam och herr. Vi åker fyra olika gånger bara till Miu Miu. Så sex gånger per år blir det till Parad/MiuMiu-huset.
Går det att vara lika intresserad fortfarande?
– Jag är nog lika entusiastisk i dag som för 15 år sedan. Det är så otroligt spännande att se vad en designer gjort. Allt är så föränderligt och varje designer gör sin egen grej. sedan är det bra att kunna variera mellan herrinköp, pre-collections och barninköp. Och så är det härligt att resa iväg i januari–mars som bara är inköpsmånader. Då är det så grått och kallt i Sverige.
Vad väckte ditt intresse för mode?
– Efter gymnasiet gick jag fashion merchandising i London. Intresset för mode började när jag var liten och höll på mycket med klippdockor – det var på och av med kläder hela tiden. Sedan växte det när jag reste runt mycket med mina föräldrar. Min pappa Leo Schuterman bodde i Argentina och Schweiz. Han var entreprenör och handlade livsmedel, vin och frukt till butiker i Schweiz och Sverige, som ICA. Han föddes 1916 och reste till Sydamerika första gången när han var 18. Det är från honom jag fått entreprenörsskapet, drivet och mitt jävlaranamma. Inte så mycket från mamma Gun, även om hon ett tag hade en liten butik på hemmafrunivå.
Hur startade din modekarriär?
– Det var 1993 då jag köpte in mig i en butik på Karlavägen där jag sedan köpte ut partnern 1996. 2001 flyttade jag till Grev Turegatan och 2005 till Birger Jarlsgatan. 2007 öppnade jag barnbutiken här bredvid och i år blir det som sagt webbshopen.
Det sägs ibland om butiken Natalie Schuterman att det är snobbigt där. Har du någon kommentar till det?
– Vad gäller kläderna är det lätt att säga att det är snobbigt för det är såklart dyra kläder. Men det är tråkigt om man inte ser modegraden. Man måste nästan vara modeintresserad och kolla in i butiken och uppleva kvaliteten i kläderna själv.
I olika modebloggar går det att läsa att personalen är snobbig också.
– Gällande personalen så tycker jag det är jättetråkigt om det kan uppfattas så. När vi anställer personal försöker vi välja flickor från landet, som inte har attityd. Kanske är det en missuppfattning från reatider. Då kan det lätt bli så att folk sliter och drar i kläderna för att det plötsligt är rea. Det är klart att de går sönder om man behandlar dem så. Och det är klart att det kan vara svårt för en kvinna att få en tillsägelse. Men om det är en enorm anstormning en hel eftermiddag så är det klart att några blir sura. Särskilt när det är 70 procent – då kan det vara rena galenskapen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.