Domedagsprofetionerna står som spön i backen. Realtid.se har talat med profiler inom lyxsegmentet om den ekonomiska turbulensens påverkan.
"Mest snack än så länge"
Mest läst i kategorin
1. Hur märker du av den ekonomiska oron?
Peder Lamm:
– I min bransch är konjunktursvängarna lite långsammare. Den följer både aktie- och fastighetsmarknaden, fast med ett par månaders fördröjning.
– Jag tycker inte att man kan se någon större prisförändring ännu. Konst och antikviteter i den lägre prisnivån (under 10.000 kronor) har aldrig varit billigare än nu, men det har inte med konjunkturen att göra. Det handlar snarare om en allmän smakförändring hos köparna.
Maria Millqvist Englundh:
– Vi, liksom våra kunder, blir automatiskt mer benägna att vara än mer grundade i varje beslut vi tar – och framför allt tänka långsiktigt för att få avkastning på varje investerad krona.
Lars Allde:
– Jag vet inte om jag har märkt så mycket mer än snack. Vi har ännu så länge inte märkt av någon försämrad försäljning. Alla pratar om det, men vår omsättning ser likadan ut som tidigare. Det är bara att hoppas att det håller i sig. Det blir en lång höst.
Melker Andersson:
– Det man hör genom medierna gör att man blir orolig, men vi har inte märkt det så tydligt inom vår bransch.
Peder Isacson:
– Det andra kvartalet var det bästa i Sotheby’s historia. Som vår globala vd Bill Ruprecht förklarade: ”Den globala lockelsen hos konst var en de få konstanterna i en period av fortsatt ekonomisk osäkerhet”.
2. Vad finns det för likheter/olikheter med krishösten 2008 generellt samt mer specifikt i din bransch?
Peder Lamm:
– Den krisen påverkade knappt min marknad alls. De riktigt rika hade ändå gott om kosing att spendera på konst. Vad som händer denna gång är ännu höljt i dunkel.
Maria Millqvist Englundh:
– Jag var med om både it-krisen runt sekelskiftet och det tunga 2008, och lärde mig mycket av vad som hände då i näringslivet. Vad som kommer att hända nu exakt har jag lika svårt som någon annan att sia om, däremot vet jag att det bästa receptet är att kavla upp ärmarna och jobba ännu hårdare – att jobba och satsa sig ut ur krisen. I hårdare klimat väcks kreativitet och man får spänna musklerna och inte vara rädd att ta för sig.
Lars Allde:
– Den stora skillnaden jämfört med förra gången är att kronan ligger stabil. Vid eurouppgången förra gången det begav sig blev alla varor 20 procent dyrare. Det gjorde att våra marginaler försämrades så det var fruktansvärda tider. Det blir dyrt att köpa in varor ett halvår före när du får en valutasmäll på 20 procent. Så länge kronan ligger stabil mot euron känner vi oss ändå trygga.
Melker Andersson:
– Det är lite för tidigt att säga det.
Peder Isacson:
– 2010 förde med sig det bästa finansiella resultatet för Sotheby’s i företagets 267-åriga historia – om man bortser från 2007. Återhämtningen hos den globala konstmarknaden stöddes av ökad köpaktivitet från kunder inom nya marknader.
3. Vilka är höstens hetaste trender inom just ditt område?
Peder Lamm:
– Kinesiskt, kinesiskt och kinesiskt. Men det ska vara av högsta kvalitet och av ovanligt snitt. Intresset för undermålig och spekulativ svensk samtidskonst är dock fortfarande oroväckande högt.
Maria Millqvist Englundh:
– För oss sitter det i ryggmärgen att ha örat mot marken vad gäller trender, såväl nationellt som internationellt. Däremot är det viktigare att leverera kvalitet och vara lyhörd gentemot våra kunder, än att presentera det senaste inom PR och event. Vi skräddarsyr alltid våra kunduppdrag för att matcha behov och målsättningar, och är cutting edge vad gäller till exempel rådgivning inom att utnyttja sociala medier på bästa sätt.
Lars Allde:
– Det är ganska mycket mjuka former och ullslipsar som gäller i stället för klassiska sidenslipsar. Det vill säga man vill ha ett mysigare material. Men passformerna har inte ändrats, utan det är fortfarande närsittande och tajt som gäller.
– Det talas om att svenska folket hela tiden blir tyngre, men min upplevelse under de 30 år som jag har jobbat i branschen är att vi aldrig har varit så smala och välformade som nu. Förr skedde affärerna på krogen, nu sker det i samband med idrottsaktiviteter. Jag har aldrig sålt så små storlekar. Förr var storlek 56-58 vanligt, men nu är 48-46 betydligt mer vanligt. Det har blivit lite som i USA. Det är inte den rike som är tjock längre, utan det är de fattiga som har det tufft med vikten.
– En annan trend är att folk är lite mer noggranna med sina inköp. Man har högre krav och mer kunskap att stödja sig på och det har blivit accepterat för män att vara intresserade av kläder. Förut ansågs det lite fjolligt att gå till en butik som syr och skräddar.
– Vi ser även en miljötrend med vintage i klädbranschen. Det vill säga man är beredd att investera lite mer för att få en skjorta som man verkligen ska kunna använda länge och som har en klassisk stil. Man vill även veta om skjortorna har tillverkats i Europa eller Asien.
Melker Andersson:
– Tyvärr så har jag ingen koll på vad som är trenden just nu. Jag borde kanske veta det.
Peder Isacson:
– Vi har sett en tillväxt från såväl köpare som säljare i Kina samt en anmärkningsvärd ökning av försäljningar hos alla våra fyra huvudsakliga försäljningscentra.
4. Hur ser planerna ut för det kommande året?
Peder Lamm:
– För min del är schemat fullt av föredrag och happenings om konst och antikviteter. Det finns ett helt folk att frälsa!
Maria Millqvist Englundh:
– Vi vårdar de kunder vi har och ökar insatsen i bra leveranser för dessa i första hand.
Lars Allde:
– Man kanske får ta hänsyn till krisen. Vi säkrar genom att vara lite mer försiktiga i våra inköp. Man håller i det lite mer tajt och allt snack om kris påverkar ju också. Nu är det ju rea på börsen, men skillnaden mellan en klädbutik och börsen är att när det är rea kommer många till klädbutiken, medan endast ett fåtal vågar handla på börsen under oroliga tider.
Melker Andersson:
– Bergsklättring i januari och så ska vi ska öppna en ny enhet i Salenhuset, jag längtar!
Peder Isacson:
– En spännande vårsäsong börjar redan gestalta sig och våra kunder över världen kan förvänta sig en rad fantastiska försäljningar och objekt vid Sotheby’s i höst. I London blir höjdpunkten vid kvällsförsäljningen av modern konst ett tidigt Lucian Freud-porträtt beräknat till 3-4 miljoner pund.
– Sotheby’s i Hong Kong håller sin höstförsäljning mellan 1-6 oktober. Höjdpunkterna är en imponerande 9.27-carats rosa diamant samt en diamantring beräknad till 13-19 miljoner dollar. Ett firat Gustav Klimt-landskap erbjuds i samband med Impressionist & Modern Art Evening Sale den 2 november och verket är beräknat till 25 miljoner dollar. Självklart har vi även Scandinavian Sale i London den 22 november att se emot.
– Sotheby’s kontor i Stockholm kommer även att expandera då vi flyttar till Sturegatan. Vi blir därmed mer synliga och kommer att kunna hålla visningar och events i de nya lokalerna. Denna satsning visar att Sotheby’s, som enda internationella auktionshus i Sverige, ser en fortsatt stor potential och behov av en aktör som förmedlar viktiga verk på den internationella marknaden.
5. Vilken var veckans viktigaste nyhet?
Peder Lamm:
– Veckor snackar vi inte om i min bransch, men månader funkar. Månadens bästa nyhet är lanseringen av Stockholms Auktionsverks nätversion, stadsauktion.se.
Maria Millqvist Enlundh:
– Det tragiska i Sigtuna där vi ser att den mänskliga faktorn och det sunda förnuftet saknas hos den sociala apparaten. Jag hoppas att varje sådan här tragisk nyhet blir ett viktigt uppvaknande och leder till åtgärder och eftertanke för att inte upprepas, om och om igen. Det rimmar dåligt med att vi ligger så långt framme i så mycket, men på bekostnad av människan.
Lars Allde:
– Jag har bara jobbat och knappt läst tidningar. Men jag har väl möjligen reagerat lite på nyheten om FN och Palestina. Det känns spännande och har fastnat lite. Sedan går man väl och tänker på Saab en del. Jag tror att man måste tänka om och kanske bygga en Saab 92 med modern elektronik och teknik.
Melker Andersson:
– Greklandskrisen förvärras.
Peder Isacson:
– Denna vecka så offentliggjorde vi att fyra mästerverk av den hyllade amerikanska expressionisten Clyfford Still blir höjdpunkten i samband med Sotheby´s New York Contemporary Art den 9 november. Tavlorna kommer från Patricia Stills egendom och säljs av staten Denver. Verken förväntas inbringa ett totalt värde i häraden 50 miljoner dollar och säljs för att ytterligare stödja det nya Clyfford Still-muséet, vilket är beräknat att öppna den 18 november i år.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.