Realtid

Ledningsturbulens i noterat klädföretag

administrator
administrator
Uppdaterad: 10 dec. 2010Publicerad: 10 dec. 2010

RNB med vd Mikael Solberg blir av med chefen för dotterbolaget JC.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Realtid.se erfar att Lea Rytz-Goldman har avgått som chef för JC för att bli inköpschef på Lindex.

RNB har inte kommit med något pressmeddelande om händelsen, trots att JC är en stor del av RNB och beskedet om hennes avgång skulle kunna vara kurspåverkande.

Rytz-Goldman själv svarar i telefon.

– Det stämmer att jag ska börja på Lindex, men vi har valt att inte kommunicera det.

Varför inte?

– Det är inget som jag svarar på. Om du undrar något så får du tala med RNB:s vd Mikael Solberg. Det är han som uttalar sig i de frågorna.

Realtid.se får tag på Solberg.

Han bekräftar också att uppgifterna om Rytz-Goldmans flytt till Lindex stämmer, och att hon ska börja på Lindex efter årsskiftet.

ANNONS

Borde inte RNB ha gått ut med pressmeddelande om det?

– Nej, vad gäller personalförändringar är principen att man som börsbolag bara går ut med pressmeddelanden om det gäller vd eller finanschefen, säger Solberg.

– Annars skulle man hålla på och gå ut med pressmeddelanden om alla organisationsförändringar, och det gör vi inte.

Vad är orsaken till att hon lämnar JC?

– Rytz-Goldman bor med sin familj i Göteborg, så hon har pendlat till Stockholm i tre år och tycker väl att det har blivit en påfrestning. Det är det som är orsaken. Det har varit väldigt jobbigt för henne att hålla på och pendla.

Lindex däremot är baserat i Göteborg.

Rytz-Goldman har totalt varit på RNB i kanske åtta år.

Innan hon var chef för JC var hon chef för Brothers & Sisters som är ett annat klädbutikskoncept inom RNB.

ANNONS

Vad tycker du om Rytz-Goldmans insatser under hennes tid på RNB?

– Hon har varit en jättebra medarbetare. Hon har varit kanon, säger Solberg.

Enligt honom har RNB ”jobbat med” JC under en lång period, men nu finns det väldigt tydliga tecken på att JC har ”vänt” efter ett antal års arbete.

– Jag är nöjd med den utveckling vi ser för JC, säger Solberg.

Däremot var det några år när JC hade det kämpigt. RNB har jobbat med att försöka förändra JC-konceptet, vilket tagit tid.

RNB gjorde tidigare på samma sätt med Polarn & Pyret för att förändra dess utveckling efter att RNB köpte Polarn & Pyret. Då gjorde RNB också en förflyttning av det konceptet.

– Och det är alltid jobbigt när man gör något sådant, säger Solberg.

Motsvarande förändring av JC var enligt honom huvudorsaken till JC:s tidigare problem.

ANNONS

Det var dock innan Rytz-Goldman tillträdde som chef för JC.

Solberg själv tillhör RNB:s största aktieägare. Han är bolagets tredje största aktieägare. Solbergs ägarandel i RNB uppgår till 5-6 procent. Hela RNB är värt 1,3 miljarder kronor på börsen, så Solbergs ägarandel är värd 73-74 miljoner kronor.

RNB har bildats som en sammanslagning av flera bolag. Solberg själv kommer från Polarn & Pyret där han började 1996. Han var en av tre personer som köpte Polarn & Pyret 1996. Det gick sedan samman med ett annat bolag och bildade RNB. Så man kan säga att Solberg har varit med och grundat RNB.

Numer ingår det fem olika dotterbolag i RNB:

• NK (bedriver varuhusverksamhet i huvudsak med NK i Stockholm och Göteborg)

• Polarn & Pyret

• JC

• Brothers & Sisters (i och för sig två olika koncept; Brothers respektive Sisters, men det är ett och samma dotterbolag som driver båda, och de sitter ofta ihop i samma butiker)

ANNONS

• Kosta Outlet (Det är ett ”outlet” nere i Kosta – vilket ej är samma som glasbolaget Kosta Boda som ingår i New Wave. Kosta Outlet är en stor outlet-verksamhet som säljer kläder, skor, glas och sport. Det är en jättestor anläggning där RNB driver kläd-delen.)

NK och JC är de två största delarna av RNB och svarar för ungefär en tredjedel var av hela RNB.

Skillnaden mellan Brothers & Sisters respektive JC är att JC är inriktat på att vara bäst på jeans (enligt Solberg), samt kläder som passar till jeans.

Solberg menar att det är svårt att sätta en åldersgräns på de som gillar jeans, och att JC är till för alla som gillar jeans.

JC är alltså
inte inriktat på någon speciell åldersgrupp. Däremot har JC en ”kommunikativ målgrupp” i form av 20-åringar. Men alla som gillar jeans kommer att hitta bra grejer på JC menar Solberg.

JC säljer både egna och utomstående jeansmärken. Crocker är JC:s eget jeansvarumärke. Sedan säljer JC mängder av svenska och utländska jeansmärken typ Levi’s, Lee, Diesel, Replay, Acne och allt vad de heter.

Cirka 70 procent
av JC:s försäljning är egentillverkat medan resten utgörs av externa varumärken.

JC:s egna jeans sys upp i Asien, bland annat i Kina. En hel del tillverkas även i typ Turkiet, Indien, Bangladesh, Pakistan. Det beror lite på vilken typ av produkt det är.

ANNONS

Och nu har alltså JC:s utveckling vänt uppåt efter de svåra åren enligt Solberg, och han säger sig se en väldigt stor potential i att vidareutveckla JC när dess nya koncept nu har ”satt sig”. Planen är att jobba vidare med den utveckling av JC som RNB jobbar med just nu.

JC har i dagsläget totalt cirka 180 butiker och finns
i Sverige, Norge och Finland. Just nu är det inte tal om att etablera JC i fler länder. Till att börja med gäller det att få ordning på JC i befintliga länder, och sedan får man väl se.

Realtid.se talade häromveckan med klädföretaget WeSC:s vd Greger Hagelin . WeSC och dess varumärke We är väl inte en direkt konkurrent till JC, men We är absolut ett varumärke som vissa av JC:s kunder säkert väljer enligt Solberg. Men alla konkurrerar i stort sett hela tiden om kundens plånbok säger han.

JC:s inriktning är hög modegrad, och bra kvalitet till bra priser. H&M är en konkurrent. Det är den största konkurrenten i alla segment i Sverige. JC:s koncept är dock inte detsamma som H&M:s.

H&M kan sägas satsa på hög modegrad och låga priser, men det är inte exakt samma koncept som JC. JC ska enligt Solberg vara bäst på jeans, och erbjuder ett brett utbud av jeans där JC har både egna och andras varumärken. Det är inte exakt samma koncept som H&M eftersom H&M inte har några externa varumärken.

JC ska erbjuda ett sortiment som består av ett väldigt brett urval, alltifrån låga priser och hög modegrad, till kända varumärken som kan vara lite olika. G-star är exempelvis ett känt varumärke som har väldigt hög modegrad och högt varumärkesvärde, men kanske inte så lågt pris. Jeansmärket Lee har en annan nisch, Levi’s har ytterligare en nisch, och så finns det även Wrangler-jeans i JC-butikerna. Så JC ska enligt Solberg ha jeans för alla smakriktningar.

RNB har inga specifika finansiella mål för just JC för sig, men däremot är målen för hela RNB att RNB långsiktigt ska växa med minst 10 procent per år och ha en rörelsemarginal på minst 15 procent.

15 procent är en hög rörelsemarginal, men det är ett mål som RNB strävar emot. JC når dock inte upp till 15 procent redan. Solberg vill inte säga när JC kan tänkas nå upp till en rörelsemarginal på 15 procent.

ANNONS

RNB:s aktiekurs hade en topp på över 65 kronor under våren 2007.

Därefter föll aktien till 2-3 kronor hösten 2008.

Nu har den återhämtat sig något och ligger kring 8 kronor.

RNB:s räkenskapsår varar från september till augusti. Innevarande räkenskapsår är alltså 2010/2011 (september 2010 till augusti 2011).

Resultatrapporten för det första kvartalet (september-november 2010) offentliggörs den 19 januari 2011.

Den senaste resultatrapporten kom i oktober och avser hela det föregående räkenskapsåret (2009/2010 som varade september 2009 till augusti 2010).

Under året 2009/2010 hade RNB intäkter på drygt 3 miljarder kronor, vilket var en minskning med 5 procent jämfört med föregående år.

Minskningen förklaras delvis med att RNB har sålt norska varuhuset Steen & Ström. Rensar man bort det så minskade intäkterna med 3 procent.

ANNONS

RNB:s resultat efter skatt för året 2009/2010 uppgick till 29 miljoner kronor motsvarande 0,18 kronor per aktie. I resultatet ingår en positiv engångseffekt på 15 miljoner kronor för att RNB vann en skattetvist.

RNB hade alltså i princip nollresultat under 2009/2010.

Så här skrev RNB som framtidsutsikter i resultatrapporten:

”Det är styrelsens bedömning att genomförda och pågående åtgärder skapar förutsättning för en fortsatt förbättring av resultatet under kommande verksamhetsår.”

RNB fick in kapitaltillskott på över 300 miljoner kronor från aktieägarna under året 2009/2010. Vid årets utgång hade RNB kvarvarande skulder kring 430 miljoner kronor.

I resultatrapporten står det en del om JC:s utveckling.

JC hade intäkter på 921 miljoner kronor under året 2009/2010. Det utgjorde drygt 30 procent av RNB:s totala intäkter.

JC:s intäkter minskade under året med 13-14 procent.

ANNONS

”Den lägre försäljningen förklaras främst av en lägre fakturering till franchisetagare och en hög readriven försäljning föregående år”, skriver RNB i resultatrapporten.

JC hade 157 butiker vid utgången av året (det vill säga vid utgången av augusti 2010), varav 81 egna butiker och 76 butiker med franchiseavtal.

JC:s rörelseresultat uppgick till -52 miljoner kronor under året 2009/2010, vilket dock innebar en minskad förlust jämfört med katastrofåret 2008/2009.

Bland RNB:s styrelseledamöter märks flera kända namn; Jan ”SAS-janne” Carlzon, Torsten Jansson (New Waves huvudägare och vd), Nils Vinberg (tidigare vd för klädföretaget Björn Borg som nu sitter i Björn Borgs styrelse), och Lilian Fossum Biner (tidigare Electrolux-vd:n Hans Werthéns dotter).

Lilian Fossum Biner har uppdrag åt Antonia Axelson Johnson (som är världens 123:e rikaste person med en förmögenhet kring 40 miljarder kronor enligt Forbes).

Johnson är näst största aktierägare i RNB, med en ägarandel på 7 procent.

Allra största aktieägare är Konsumföreningen i Stockholm med en ägarandel på 21 procent.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]