Realtid

Kritik mot nya Transportstyrelsen

administrator
administrator
Uppdaterad: 30 apr. 2008Publicerad: 30 apr. 2008

Nu är det formellt klart. Den nya Transportstyrelsen är bildad med bas i Norrköping. Men riksdagsman Peter Hultqvist (s) är kritisk.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Ett ogenomtänkt beslut grundat på en utredning som inte borde ha genomförts. Det är en brist på regionalt tänkande, kommenterar han beslutet.

Till Transportstyrelsen förs bland annat verksamheten vid Luftfartsstyrelsen och Järnvägsstyrelsen över helt och hållet. Även Vägverkets trafikregister samt de enheter som arbetar med tillståndsgivning, normering och tillsyn förs över dit. 2010 ska all körkortshantering som i dag hanteras av Länsstyrelserna skötas av Transportstyrelsen.

Regeringen har utsett Staffan Widlert till generaldirektör för den nya myndigheten.

Hur reagerar du på Peter Hultqvist kritik?

– Det har varit en åsiktsskillnad sedan lång tid ända sedan den nya myndigheten behandlades i trafikutskottet. Det var ju borgarna som ville ha myndigheten.

Myndigheten sjösätts officiellt först vid årsskiftet, men redan nu inrättas en operativ organisationskommitté vilken ska förbereda uppstarten av Transportstyrelsen med 1.600 anställda. Huvudkontoret förläggs till Norrköping och Staffan Widlert lämnar jobbet som generaldirektör på Rikstrafiken.

– Det är en jätteuppgift jag har framför mig och det här blir nog det jobbigaste året. Jag vill skapa en effektiv myndighet med en verksamhet som kommer igång i rätt tid, säger han.

Får du semester?

ANNONS

– (Skratt) Ja, det blir semester. Jag ska cykla på Gotland och bo på vandrarhem.

15 personer hade sökt tjänsten som generaldirektör för Transportstyrelsen. Staffan Widlert var den som ledde utredningsarbetet inför bildandet av myndigheten. Trots det så knep han jobbet.

– Det är inget konstigt med det. Jag är ju ganska väl påläst för jobbet. Det är fantastiskt att ha fått utreda först och sedan få använda kunskaperna.

Vad var skälet till myndigheten? Lovade inte alliansen att minska myndighetsfloran?

– En tidigare utredning har gjorts som blev klar i början av förra året. Men regeringen ville ta ett större grepp och göra en storstädning på transportsidan. Nu samlar vi ihop flera tillsynsmyndigheter. Fördelen är att de kan lära av varandra och utveckla nya metoder. Medborgarna anser att det är krångligt som det är i dag när de är uppsplittrade.

Kan du ge exempel på vad vi medborgare kan vänta oss?

– EU ställer stora krav på kör- och vilotiderna i yrkestrafiken. Vi vet hur svårt det är att följa regelverket i dag, men vi måste ändå öka antalet kontroller och det blir en tuff uppgift.

Har du fått mothugg från någon av verksamheterna som förs över?

ANNONS

– Länsstyrelsen tappar hälften av sin styrka som arbetar med körkorthanteringen, från 300 till 150 man. Men det är ju alltid så i omorganisationer att någon drabbas. Till att börja med kommer förändringarna bli mycket små i den övriga organisationen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]