Att förmå folk att betala för något som de gillar på internet är "som att försöka tvinga fjärilar tillbaka in i sina puppor".
Hellre reklam än betalnyheter
Mest läst i kategorin
Det konstaterar tankesmedjan Pew Research Center efter en utförlig marknadsundersökning i USA, skriver teknikbloggen Arstechnica.
Nyhetsbrev om Teknik, Media och Telekom varje tisdag.
Under 2009 föll intäkterna för nätannnoser för första gången sedan 2002.
Annonsintäkterna blev en miljard dollar lägre 2009 än 2008, enligt en sammanställning från Emarketer.
Ändå verkar inget kunna hota reklamens position som viktigaste intäkt för nyhetssajterna.
Bara sju procent av amerikanerna är beredda att betala för nyheter på nätet.
81 procent av de tillfrågade i undersökningen säger att de inte har något emot reklam om det innebär att innehållet är gratis. Den främsta anledningen är att det är enkelt att strunta i reklamen.
Ändå väljer 21 procent av läsarna att klicka på annonserna ”åtminstone ibland”.
Bland mer aktiva nätsurfare är det fler som klickar. Bland dem som kollar webben varje dag är det 28 procent som klickar på annonser. Bland dem som kollar minst sex sajter om dagen är det 37 procent.
Det är förvånande höga siffror, men en klen tröst. Många mediabolag får betalt för hur ofta de visar en annons snarare än hur ofta läsarna klickar.
Fortfarande har ingen hittat ett vettigt alternativ att ta betalt för journalistik av den kaliber som finns gratis på nätet.
Många mediabolag försöker kombinera intäkter från annonser med prenumerationsavgifter för utvalt innehåll. Sajterna delas upp i en gratis-del och en premium-del.
Ett annat sätt kan vara att ta betalt för innehåll som besökarna själva beställer, on demand.
Men det lär dröja innan experimenten ger någon verklig förändring, konstaterar Pew i sin rapport.
Det ”står rätt klart att ingen affärsmodell kommer att ersätta annonser som den huvudsakliga intäktskällan för nyheter”, skriver organisationen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.