UPPDATERAD Claes Holmberg var tidigare vd för Mediteam som satsade på en gelé för att laga hål i tänderna. Men aktiekursen föll kraftigt och aktieägarna blev besvikna. Nu är han vd för ett annat börsbolag, Biolight, som säljer en särskild lampa för att bota alla möjliga sjukdomar.
Geléskojare vill frälsa med magiskt ljus
Mest läst i kategorin
Mediteam var som mest värt över 1 miljard kronor år 1997. Mediteam har sedermera bytt namn till Orasolv, som i dagsläget är värt kring 30 miljoner kronor på Stockholmsbörsens småbolagslista ”First North”. Värdeminskning: 97 procent för gelébolaget.
– Kring år 1997 var medicintekniska företag som Mediteam en ganska ny företeelse på finansmarknaden. Vi blev väldigt uppmärksammade, och var inte ensamma om att vara värderade på dessa nivåer, säger Holmberg.
– Jag tyckte det var lite kul att vi hade den värderingen, eftersom det bara var jag anställd i företaget, säger han.
I vilken utsträckning tar du själv på dig ansvar för att aktien sedan blev en besvikelse?
– Jag har läst gamla artiklar om Mediteam, och där framgår att jag betonade att den här typen av produkter har en lång utvecklingsperiod, och att man aldrig kan veta hur snabbt en bred lansering kan ske.
Biolight där Holmberg nu jobbar, hade på samma sätt en värdering på 300-400 miljoner kronor för 7-8 år sedan. Idag ligger värdet på 17-18 miljoner. Värdeminskning: 95 procent för lampföretaget.
– Det kanske finns de som säger att Claes Holmberg är en riktig ”loser”, som bara jobbar i bolag vars aktier faller och faller, säger Holmberg själv.
– Jag kan inte göra något åt att folk säger så, men det är absolut inte så att jag pratar vitt och brett för att bli accepterad och respekterad i alla läger.
– Mitt uppdrag har jag från styrelsen, och jag litar på att styrelsen kickar mig om jag inte gör ett bra jobb.
Holmberg anger att han var vd i Mediteam i 6-7 år.
– Så styrelsen måste ha varit ganska nöjd med mig där i alla fall.
Holmberg har inte byggt upp någon privat förmögenhet på de bolag han jobbat i, men däremot har han kunnat kvittera ut ganska höga löner.
Under hans tidiga vd-år låg månadslönen på 60.000-70.000 kronor, nu ligger den på 100.000 kronor.
– Det är förstås en väldigt bra lön för att vara vd i små bolag som inte ens går med vinst, medger Holmberg och understryker att han själv legat lågt med att förhandla om löneförhöjning.
– Jag sa att jag inte ville förhandla förrän vi gjort genombrott i Biolight, men då kom styrelsen och sa att de vill visa att de uppskattar mig.
Är det gamla bekanta till dig i styrelsen?
– Nej, det är det inte. Men de vet väl om att det alltid finns en risk att man rekryteras av något annat företag.
Är du bra på att snacka?
– Historiskt sett kan man inte säga att jag har ”översålt”. Jag är alltid väldigt noga med att säga att allt kan ta lång tid.
– Samtidigt är jag bra på att förstå vad som är lysande med en idé, och kan måla ut det vackra i idéer.
– Folk lyssnar kanske ofta mer på det än reservationerna. Jag kanske borde ta det till mig, att vara bättre på att understryka reservationerna.
Är det så seriöst att hålla på med geléer och ljusbehandlingar?
– Jag kan förstå att folk upplever det som oseriöst, men en biokemist skulle förstå det intressanta med gelén. Det är inte geléhallon vi talar om, utan två aktiva substanser som ingår.
– Och en biofysiker har inte svårt att förstå vitsen med Biolight-lampan.
Holmberg anför till sitt försvar att han tidigare var forskningschef i företaget Nobel Biocare som gör konstgjorda tänder, och spelade en viktig roll i att lägga grunden till att det företaget blivit värt flera miljarder.
– Många utomstående säger ”Hur f*n kan det ta så lång tid? Varför är ni så långsamma?”. Då säger jag att om man ser på alla stora svenska företag, får företagsledarna löpa gatlopp i 15-20 år.
– Ingen tror då att man kommer att lyckas. Men sedan lyckas man plötsligt, och då vill alla klappa en på axeln.
Biolight hade en omsättning på 700.000 kronor första kvartalet. Ungefär hälften av omsättningen kommer från försäljning av bolagets magiska lampa till tävlingsstall för hästar, som använder lampan för att bota skador hos hästarna. Den andra hälften kommer från användning av lampan för att stimulera läkning av trycksår.
På gång är även sårläkning hos diabetiker och behandling av akne.
– 70 procent av ungdomarna oroar sig över akne. 5-10 procent drabbas. Med ”blått” ljus dödar man aknebakterierna och med ”rött” ljus uppnås en läkande effekt, säger Holmberg.
Innan behandlingen av trycksår inleddes, utförde Biolight en studie av hur bolagets lampa påverkade sådana patienter. 164 patienter deltog.
– Det blev sensationella resultat av studien. Under mina över 20 år som jag arbetat med medicinska projekt, har jag aldrig sett lika dramatiska resultat, säger Holmberg.
Resultaten visade enligt honom att läkningen av trycksåren mer än fördubblades med användningen av Biolight-lampan.
Enligt studien använde Biolight som jämförelse en falsk lampa för att se om det var någon ”placebo-effekt”, men det var det inte utan resultaten uppnåddes med den äkta Biolight-lampan.
– Vi vet att vår ljusbehandling har en verklig effekt. Det är ingen mirakelkur, säger Holmberg.
– En del terapeuter säger att man kan behandla migrän och allergier med Biolight-lampan. Det kan vara så, men vi har inget underlag för att säga det idag. Vi är noga med att precisera vad vi vet och inte vet.
Biolight har därför hittills fokuserat på sårbehandling.
– Det är ingen som pratar om att det amputeras 1.400 ben varje år hos diabetespatienter i Sverige på grund av oläkta sår. Det är anmärkningsvärt och något som vi vill bidra till att reducera.
Biolights vetenskapliga studie av diabetessår kommer att omfatta 100 patienter, och ska bli klar tidigast inom något år. Kostnaden för studien blir drygt 2 miljoner kronor.
– Det är en tredjedel av kostnaden för trycksårsstudien som kostade 7-8 miljoner.
Eftersom Biolight fortfarande går med förlust, behöver bolaget regelbundna kapitaltillskott från ägarna.
– Vi har lagt fast som princip att ta in nytt kapital i små och regelbundna omgångar. Det är bra för då har aktieägarna möjlighet att visa om de vill gå vidare, säger Holmberg.
Senast tog bolaget in 17 miljoner kronor i augusti/september 2007. Därtill fick Biolight nyligen in 8 miljoner för att ha sålt skattemässiga förlustavdrag till ett fastighetsbolag.
– Nästa gång kommer vi kanske be om nytt kapitaltillskott från ägarna under tidig vår 2009, säger Holmberg.
Största ägare i Biolight är bolaget Skagsudde med knappt 20 procents ägarandel.
– Det är Handelsbankens ordförande Hans Larsson som tillsammans med partners står bakom Skagsudde, säger Holmberg.
Realtid.se söker Larsson för en kommentar.
I det korta perspektivet är det försäljningen till häststallen som går bäst.
– Det tog fart efter förra sommaren. Nu har vi sett en god utveckling för hästförsäljningen i tre kvartal. Efter 5-6 kvartal kan jag kalla det ett genombrott, säger Holmberg.
Han bedömer att det finns upp till 300-500 häststall på elitnivå i Sverige. Hittills har ett 40-tal stall blivit kunder hos Biolight i Sverige och ett 20-tal i Norge.
Biolight behöver en årsomsättning på 10-12 miljoner kronor för att visa nollresultat.
– Vår potential för att sälja till häststallen uppgår till 50-100 miljoner kronor bara i Sverige. Vi har även etablerat oss i Norge och börjar titta på Tyskland och England och förutsättningarna där.
– Sannolikt kommer vi att under den närmaste framtiden fortsätta att prioritera hästsportmarknaden.
Biolight-lampan kostar 35.000 kronor att köpa, men man kan även hyra den för 3.000-4.000 kronor i månaden.
Utrustningen består av en dator med ett tillhörande ”strykjärn” med 120 särskilda LED-lampor på undersidan.
Strykjärnet ska hållas på någon centimeters avstånd från det drabbade kroppsområdet, i 5-10 minuters behandlingstid.
Holmberg tillägger att han själv satsat pengar i de projekt han arbetat med, men har förlorat merparten av de satsade pengarna.
– Det stämmer väl inte in på en skojare? Mina aktier i MediTeam var som mest värderade till flera tiotals miljoner men jag sålde inte en aktie, eftersom jag ansåg det omoraliskt att tjäna pengar på en kursuppgång innan vi nått ett genombrott.
– Samtidigt som jag valde att inte sälja var det massor av IT-entreprenörer som sålde på toppen av kursuppgången, trots enorma förluster för det egna bolaget. Kurserna föll därefter ner till botten. Så beter sig skojare, säger Holmberg.
Ian Hammar
08-545 87 151
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.