EQT:s bolag VFS Global har nyligen lanserat en chattbot det vill säga en robot med artificiell intelligens för att granska visum-ansökningar. VFS Global är ett av EQT:s innehav i fond VII.
EQT satsar på visumrobot
Mest läst i kategorin
Från och med september 2018 använder EQT-bolaget ViVa (Virtual Visa Assistant) en chattbot för visumansökningar. VFS Global är ett av innehaven i EQT:s sjunde fond som uppgår till 6,75 miljarder euro och som lanserades 2015. Ansvarig partner på EQT är Michael Bauer i Zürich, Schweiz. Roboten hjälper visumsökande dygnet runt. Med hjälp av artificiell intelligens kan alla typer av frågor besvaras: Kategorier, lagar och regler, kontaktinformation, betalningsprocedurer, och valfria tjänster.
Zubin Karkaria, vd för VFS Global, förklarar att ViVa särskiljer VFS Global från alla andra visumbolag. ViVa kan hantera 10 000 förfrågningar per sekund 24 timmar om dygnet eller 864 miljoner per dag. Ju flera förfrågningar roboten får, desto mer den lär sig och desto bättre kan den svara. Den blir de facto intelligentare. ViVa har prövats första gången i Indien för visumansökningar till Australien.
EQT köpte VFS Global i maj 2016. EQT har sedan dess utvecklat bolagets digitalisering och artificiella intelligens. VFS Global är också marknadsledande i sitt segment.
VFS Global har mejslats ut från det schweiziska turistbolag Kuoni Group. VFS sysslar med administrativa tjänster som rör visum, pass, id-kort, och andra tjänster för myndigheter och regeringar. Huvudkvarteret är i Dubai, i Förenade Arab Emiraten. Den sköter 2700 olika center för ansökningar i 141 länder på fem kontinenter. Den betjänar 61 regeringar runt om i världen. Sedan VFS startade 2001 har 180 miljoner visum-ansökningar om behandlats och 70 miljoner biometriska ansökningar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.