Han är livvakt med hög sekretess. Privat har han en särskild passion.
Dagens Ferrari
Mest läst i kategorin
Bilen är en Ferrari 360 Modena F1 från 1999 och stod parkerad i Stockholm under fredagen.
Bilens tre senaste ägare är enligt Transportstyrelsen bilhandlarfirman Autoropa från juli 2006, Ola Andreas Hultman från augusti 2006, och Aleksandar Sundic från maj 2007.
Sundic bor enligt Transportstyrelsen på Östermalm i Stockholm, men finns inte med på Hitta.se.
Hultman bor i Malmö och om man söker på Hultman och Malmö på Hitta.se kommer det upp en Johan Hultman på samma gata som Ola Andreas ska bo på.
Johan Hultman svarar i telefon.
Hej, är du släkt med en Ola Andreas Hultman som ska bo på samma gata i Malmö?
– Nej, det är jag inte, säger Johan Hultman.
– Det finns många släkter Hultman nuförtiden.
– När jag tidigare bodde i Djursholm fanns det två eller tre familjer Hultman.
– I vår familj var det min farfar som tog sig namnet Hultman.
– ”Hult” betyder ju ”torp” vet du.
På Hitta.se står det att du är ”innovatör”.
Vad uppfinner du för något?
– Jag menar att samhället har vilat på felaktiga grunder sedan antiken.
– Ingen modern politisk ideologi har klarat av det som krävs.
– Därför måste man bilda en objektiv rättsgrund med naturvetenskapen som värdebas-lära.
– Du måste närma dig hur samhället bör byggas, på ett objektivt sätt; med utgångspunkt från fysiska realiteter istället för subjektiva ideologier.
– Subjektiva ideologier leder alltid fel, ofta på flera sätt.
– Man måste istället konstruera en värdebas för den mänskliga varelsen; för vår synliga organism.
– Men i vårt samhälle är det istället värde-nihilismen som har styrt.
– Axel Hägerström var en stor förespråkare i Sverige för värde-nihilismen.
Vad innebär värde-nihilism?
– Att det inte finns några värden eller mänskliga rättigheter, utan att det bara är politiken för dagen som bestämmer.
– Det är det som har styrt i Sverige med Socialdemokraterna sedan 1911.
– Men jag menar att man istället måste fokusera på att värna om naturen och människan, och att inte skada livsformerna på jorden.
– Vi måste ha ett samhälls-system som stödjer sådana tankar.
Är det något politiskt parti som företräder de tankarna?
– Nej, det finns inget sådant parti.
– De politiska partier som finns är flera hundra år gamla.
Miljöpartiet då?
– De är ju uppköpta av övriga riksdagspartier.
– Miljöpartiet har ingen ren ideologi, och kan inte klara av de ekonomiska problemen.
– Miljöpartiet bygger på Marx.
– Men det leder ingen vart.
– Marx är en intressant sociolog och ekonomisk tänkare, men har inte lyckats inte lösa samhällsproblemen.
Är du till höger eller till vänster på den politiska skalan?
– Den politiska indelningen i höger och vänster kommer från nationalkonventet i samband med franska revolutionen.
– Den indelningen är inte meningsfull.
Tror du på marknadsekonomi?
– Nej, marknadsekonomin kom till 1690 med tänkare som John Locke, men den definierar ekonomin på fel sätt.
– Det man måste göra är att erkänna äganderätten till individens egna livsvillkor för individen själv, så att var och ens livsvillkor inte ägs av någon annan.
– Kapitalismen för sig innebär en felaktig definition.
– Inte ens Marx klarade av det.
– Och det gör att äganderätten istället tillfaller kooperatörerna.
– Robert Owen var den första kooperatören.
– Det var en smågalen engelsman som levde på 1800-talet.
– Hans tankar innebar i princip att äganderätten bör ligga hos de som arbetar i ett företag, och även naturligtvis hos den kundkrets som vill ha de produkter företaget producerar – så att företaget inte läggs ner eller börjar syssla med något annat.
– Varje företag ska göra det som företaget är satt att göra, för dess produkter eller tjänster behövs.
Och du instämmer i Owens idéer?
– Det där är hans idéer, men jag har förbättrat dem.
Har du skrivit ner något politiskt manifest eller så utifrån dina tankegångar?
– Jag håller på och skriver på en ny grundlag.
– Jag är inte riktigt färdig ännu, men har gjort en liten skrift.
Du jobbar heltid med det här?
– Nej, jag är bara lekman.
– Akademiska kretsar i det svenska universitetsväsendet har varit präglat av den statliga socialdemokratin i alla tider sedan socialdemokraterna vann valet 1932.
– Det är den enda ideologin som har funnits i Sverige.
Moderaterna då?
– De är pålitliga socialdemokrater.
– Socialdemokratin har alltid varit kapitalismens starkaste värn i Sverige sedan Hjalmar Branting.
– Ser man på utredningar och lagförslag sedan Branting, så har socialdemokratin alltid stått bakom den svenska kapitalismen.
– Sverige har aldrig haft någon arbetarrörelse att snacka om.
– Det är fantasier som folk har.
– Folk lever på 5000-7000 kronor efter skatt.
– Hur hänger det ihop med att socialdemokraterna säger att de vill avskaffa fattigdomen?
– Det man behöver göra är till att börja med att nationalisera bankerna.
– Eller nationalisera…Då löser man väl inte problemet, eftersom staten då istället blir kapitalist.
– Men man behöver göra bankerna till kooperativa banker som ger ut pengar; ”bankpengar” som sedan bränns, och att man sedan får in ”arbetspengar” istället.
– Det står oerhört mycket nuförtiden överallt på internet från runt om i världen om räntor, och vad bankpengar och arbetspengar är.
– Det är välkända begrepp, så det är inget som jag behöver gå in på så mycket.
– I Sverige finns de tankarna hos JAK, och internationellt har författaren Ellin Brown skrivit en bok om det här som heter ”Bankerna och skuldnätet” i svensk översättning.
Är du forskare alltså?
– Privatforskare.
– Jag har läst lite statsvetenskap och idéhistoria i Stockholm och Uppsala.
– Men det är ingen professor som jobbar med de här tankegångarna.
– Då skulle de bli av med jobbet.
Hur ska du göra för att få genomslag för dina tankar?
– Det går inte, men man kan berätta om det för en och annan man träffar på som är intresserad och då för tankarna vidare.
– Det jag menar är att människor som vill lära sig att leva i ett modernt samhälle, måste delta i det ansvar som det innebär att leva i samhället.
– Då måste vi arbeta fram standarder som krävs, så att vi inte behöver stjäla från u-länderna.
– Och titta bara hur det ser ut i samhället nuförtiden med stor arbetslöshet bland ungdomar som drar omkring utan att behöva arbeta.
– Det här är otroligt stora frågor i vår vardag.
– Många skriver och bjäbbar om det, men ingen har försökt lösa det på riktigt trots att det går att lösa.
– Inget är olösligt.
– Men man måste vara objektiv så att man förstår människorna.
Du kanske kan skriva en bok?
– Jag har satt ihop en liten ”skrift” där jag argumenterar för en objektiv rättsgrund.
– Det är en A5:a på 36 sidor.
Har du någon hemsida där man kan se den?
– Nej, det har jag inte råd med.
– Jag är bara pensionär, och det kostar så mycket.
– Nu har jag jobbat med de här tankarna i 14 år, så för närvarande så vilar jag mig från det.
– Men man har ju känslor.
– Även vi män har känslor.
Aleksandar Sundic finns med i Affärsdatas register och fyllde 30 år i februari.
Det står i Affärsdata att han hade en inkomst av tjänst på 27.000 kronor i månaden 2007 och 30.500 kronor i månaden 2008.
Och så hade han inkomst av kapital på -25.000 respektive -45.000 kronor de åren.
Hans deklarerade förmögenhet
uppgick till cirka 80.000 kronor båda åren.
Det står att Sundic har en position i företaget Stockholms Ordningsvakter SOIS AB där han är styrelseledamot och vd.
Företaget hade inte några intäkter eller anställda varken 2008 eller 2009, men däremot ett resultat på -45.000 kronor respektive -91.000 kronor.
Och trots förlusterna ökade företagets tillgångar från 60.000 kronor 2008 till 166.000 kronor 2009.
Ringer man det telefonnummer som företaget har enligt Affärsdata, är det inget svar.
Företaget är inriktat på ”säkerhetsverksamhet” enligt Affärsdata.
Enligt Affärsdata
har Sundic även en position i företaget Restaurang Mimoza HB där han också sitter i styrelsen.
I Stockholms Ordningsvakter sitter han i styrelsen med Marko Sundic, 25 år (bror?).
Och i Restaurang Mimoza sitter Aleksandar Sundic i styrelsen med Radica Sundic, 54 år (mamma?).
Inte heller Marko eller Radica finns med på Hitta.se.
Ringer man det telefonnummer som hör till restaurangen enligt Affärsdata, svarar en ung man något svårbegripligt i telefon.
Vad sa du?
– Restaurang Tajendee.
Är det indisk mat?
– Ja, indisk.
Var ligger restaurangen?
– I Vasastan .
– Men du kan inte komma idag .
– Hela restaurangen är bokad.
– I morgon efter klockan 15 kan du komma.
Nås Aleksandar Sundic på det här telefonnumret?
– Vem?
Aleksandar Sundic?
– Det vet jag inte vem det är.
Enligt Syna.se står det att han även har en position i företaget Stockholms Nöjes- & Eventbemanning.
Där är han innehavare av det företaget som är en enskild firma.
I Restaurang Mimoza står det att han är bolagsman, det vill säga delägare i det bolaget som är ett handelsbolag.
På Syna.se finns även den senaste årsredovisningen för Stockholms Ordningsvakter SOIS AB.
Den årsredovisningen avser bolagets senaste bokföringsår som omfattar perioden september 2008 till och med augusti 2009.
Som verksamhetsbeskrivning står det att ”Bolaget bedriver bevakning, ordningsvakt tjänster på uppdrag av restauranger ocg nattklubbar samt säkerhetskonsult tjänster och därmed förenlig verksamhet.”
Det står även att ”Under det förra räkenskapsåret har verksamheten varit av ringa omfattning på grund av långa väntetider för licenser.”
”Bolagets resultat har hittills belastats med diverse driftkostnader, vilka har uppgått till betydande belopp.
Och detta har orsakat
att aktiekapitalet har förbrukats.
Verksamheten har kommit igång igen under senare delen av år 2009, och styrelsens förhoppningar är att fram till nästa årsbokslut återställa aktiekapitalet helt.
Kontrollbalansräkning har inte upprättats då det inte finns dolda reserver som skulle återställa aktiekapitalet.
Styrelsen är införstådd med bestämmelserna kring bolagets fortbestånd.”
Revisorn Maria Zytomierski konstaterar i årsredovisningens revisionsberättelse att ”Som framgår av balansräkningen är bolagets aktiekapital förbrukat. Eftersom kontrollbalansräkning inte har upprättats kan styrelsens ledamot bli ansvarig för förpliktelser som uppkommer för bolaget under tiden som framgår av Aktiebolags-lagens 25:e kapitel, paragraferna 18 och 20.”
På Syna.se står det även att företaget Stockholms Nöjes- och Eventbemanning är aktivt inom personaluthyrning.
På Nystartat-bolag.nyabolag.com står det att bolaget registrerades i augusti 2009.
Där står det att bolagets verksamhet är ”Bemanning inom restaurang, café och olika tillställningar samt därmed förenlig verksamhet.”
På Blocket.se kostar den dyraste Ferrarin i skrivande stund 2,9 miljoner kronor.
Det är en Ferrari 599 GTB Fiorano F1 HGTE från 2008.
Man måste gå ganska långt ner på listan (om man börjar från Ferrari-bilen med högst pris och går nedåt) för att hitta en Ferrari 360.
Den första som dyker upp är en Ferrari 360 Spider F1 från 2003.
Den kostar 990.000.
Det finns ett par Ferrari 360 Modena F1 från 1999 som båda kostar 795.000 kronor.
Ferrari 360 var bilmärkets standardmodell när den tillverkades åren 1999-2005.
Avbytare blev sedan Ferrari F430 åren 2004-2009.
Och den har nu efterträtts av Ferraris nya standardbil 458 Italia sedan 2009.
Så här skiljer sig de tre modellgenerationerna åt:
F355:
• En 3,5-liters V8 på 380 hästkrafter.
• 0-100 kilometer i timmen på 4,7 sekunder.
• Toppfart 295 kilometer i timmen.
• Torrvikt 1350 kilo.
• Tillverkningsår 1994-1999.
360:
• En 3,6-liters V8 på 400 hästkrafter.
• 0-100 kilometer i timmen på 4,5 sekunder.
• Toppfart över 295 kilometer i timmen.
• Torrvikt 1290 kilo.
• Tillverkningsår 1999-2005.
• Nypriset var från 1,25-1,4 miljoner kronor.
F430:
• En 4,3-liters V8 på 490 hästkrafter.
• 0-100 kilometer i timmen på 4,0 sekunder.
• Toppfart över 315 kilometer i timmen.
• Torrvikt 1349 kilo.
• Nypriset var från 1,2 miljoner kronor.
• Tillverkningsår 2004-2009.
458 Italia:
• En 4,5-liters V8 på 570 hästkrafter.
• 0-100 kilometer i timmen på 3,35 sekunder.
• Toppfart över 325 kilometer i timmen.
• Torrvikt 1380 kilo.
• Nypris från 1,8 miljoner kronor.
• Tillverkningsår 2009-
Plötsligt ringer telefonen under fredagkvällen.
– Hej, det är Aleksandar, säger en röst.
– Vart har jag kommit?
Han hade sett numret efter att ha missat det tidigare samtalet från Realtid.se.
Går det att fråga lite om din Ferrari?
– Absolut, men just nu har jag ett fullspäckat schema.
– Kan vi ta det i nästkommande vecka?
Ja, visst. Finns det möjlighet att provåka med bilen då?
– Den ska in till verkstaden på service och ska sedan ställas in i garage för säsongen.
– Det hade varit klockrent om du ringt mig i förra veckan och frågat om det.
– Men visst kan allt gå att ordna.
– Jag kan återkomma till dig på måndag eftermiddag, så kan vi spika något.
Ja, men vi kanske kommer att publicera en första artikel i kväll. Går det att säga bara några ord om vad du tycker om bilen?
– Först måste jag veta vem du är och vilken tidning du jobbar på, för det är lite småkänsligt det jag sysslar med.
– Jag vill känna mig lite säker på att jag talar med rätt person.
Realtid.se berättade då lite mer för Sundic.
Är Ferrarin kul att köra?
– Det beror på vilken bil man jämför med.
– Men en Ferrari är alltid en Ferrari.
– Den modell som jag har är inte lika pigg som de nyare.
– Men den är kul.
Har du haft möjlighet att göra längre åkturer med den?
– Jag har varit i Visby, och kört ganska intensivt.
– Jag körde två vändor till Visby med den i somras.
– Och så har jag kört med den på Mantorp-banan.
Hur är det?
– Det är en härlig upplevelse.
– Bara att höra motorljudet är en fantastisk känsla.
Och du har ägt den här bilden sedan 2007?
– Ja, det stämmer.
Får man fråga vad du köpte den för?
– Priset landade väl på nästan 900.000 kronor.
– Men jag lämnade en Ferrari 355 i inbyte också, som jag fick 640.000-650.000 kronor för.
Tänker du fortsätta ha kvar din 360 nu?
– Det är en person som kanske kommer att köpa den.
– Man kan säga att bilen redan är så gott som såld.
Hur mycket får du för den?
– 700.000-800.000 kronor.
Vem är köparen?
– Jag kan inte berätta det.
– Det är ganska känsligt för honom.
Är det någon känd?
– Ja, det kan man säga.
Vad för typ av kändis? En popstjärna eller?
– Det är inte Britney Spears i alla fall.
Men det är en svensk?
– Ja, men jag kan inte säga vem det är.
– Det är lite känsligt.
Kommer du att bli utan Ferrari då, eller ska du köpa en annan?
– Jag har inte bestämt mig.
– Jag får se vad som händer.
– Och just nu är det på väg att bli vintertid alldeles strax.
– Så jag tänker avvakta tills det blir vår igen, och se hur jag gör då.
– Men det jag kan säga är helt klart att jag gör tummen upp för alla Ferrari-bilar.
– Känslan, upplevelsen, farten och allt i en Ferrari går inte att jämföra med någon annan bil.
– Lamborghini-bilarna är fina och extrema också, och Audi har sin modell R8 och allt.
– Men en Ferrari är alltid en Ferrari.
Var den Ferrari 355 du ägde tidigare din första Ferrari?
– Det var egentligen inte min.
– Eller jag ägde den bara i cirka fyra månader.
– Men grenrören gick sönder på den.
– Det är den motordel som brukar gå sönder.
– Det är väldigt stora problem med det på 355:orna.
Det är dyrt att reparera?
– Ja, det är väldigt stora kostnader för sådant.
– Ska man ha en sådan här bil, måste man ha råd att ha dem på service för det kostar.
– Alltid är det något som ryker på dem.
– Men sedan finns den stora kärlek man har till sådana här bilar.
Så den 355:a du bytte in var trasig?
– Nej, absolut inte.
– Det går inte att sälja en ofixad bil nuförtiden.
– Den måste vara fullservad och fullstämplad.
– Köparna av sådana här bilar vet precis vad de köper, och vill att bilen ska vara helservad och allt.
– Allt som måste bytas ska vara bytt.
Hur fort har du åkt med din 360?
– Ganska…eller fort och fort; menar du på bana eller?
Över huvud taget?
– På bana har jag kört i över 300 kilometer i timmen med den.
– Det går att trycka upp den i det.
Hur är bilen i de farterna?
– Är man inte van kan det kännas lite konstigt i början att köra så fort.
– Men man vänjer sig.
Har du kört så fort även på allmän väg?
– Nej, det går inte.
– Det finns inte vägar för det.
– Då bara krockar man.
Hur snabbt kommer bilen upp i 100 kilometer i timmen?
– På 4 sekunder blankt.
– 4,1 sekunder eller 4 blankt.
Hur känns det?
– Man får en adrenalinkick.
Är bilen törstig?
– Ja, den drar mycket.
– Den är törstig.
Vad gör du annars?
– Har du kollat upp saker om mig eller?
Ja, du jobbar i bevakningsbranschen?
– Det stämmer bra.
Är du typ ordningsvakt på nattklubbar?
– Nej, jag tillhandahåller inga tjänster åt nattklubbar.
Vad har du för uppdrag då?
– Det får jag inte prata om.
– Det är sekretessbelagt och så vidare.
– Men vi gör en del ordningsuppdrag vi också, typ på stora konserter och så.
Kan du ge något exempel?
– I Globen .
Kan du nämna någon specifik konsert?
– Alltså det händer väl att man tackar ja till den typen av uppdrag också.
– Men för det mesta håller vi en ganska låg profil.
– Jag jobbar med trevliga kunder, väldigt trevliga kunder.
Är det typ kändisar, politiker och kungen?
– Det kan vara det.
Har du svarta bältet i karate och så då?
– Jag har slutat med sådant.
– Jag håller inte på med något våldsamt.
– Det får vi hålla oss ifrån.
Är du tvungen att bli fysisk ibland i ditt jobb?
– Det måste man väl bli varje dag.
På vilket sätt?
– Det kan vara alltifrån att man kliver upp ur sängen.
Jag menar om du som livvakt behöver brotta ner busar och så?
– Nejnejnej.
– Sådant får polisen ta hand om.
– Det gör inte vi.
Men det ingår i ditt jobb att skydda folk från våldsamma?
– Jo, men vi är inte så våldsamma här i Sverige.
Säg till om det är en för privat fråga, men du ser inte ut att ha några jätteinkomster för att vara en Ferrari-ägare?
– Haha, inga jätteinkomster?
– Jag har en ganska bra inkomst.
Du verkar ha haft en månadslön kring 30.000 kronor?
– Det räcker väl ganska långt.
– Jag går väldigt sällan ut.
– Man kan väl spara för att unna sig lite roligt.
– Det är så.
– Vissa går på krogen och spenderar pengar på det.
– Andra väljer att spendera pengar på saker som att gå till frisören.
Finns det någon bild på dig som du kan skicka?
– Ja, jag har bilder som jag kan skicka.
– Det passar bra nu då jag precis har varit hos frisören.
Ola Andreas Hultman som ägde Sundics Ferrari tidigare, finns också med i Affärsdata.
Andreas Hultman heter han och har precis fyllt 42.
Han hade en månadslön på 16.000 kronor 2007, och 21.000 kronor 2008.
Det står att han har haft eller har positioner i bolagen Noteville AB, Rewiired AB och Echolize AB.
Inriktningen för Echolize är ”stödtjänster till artistisk verksamhet”.
Det står i Affärsdata att Hultman sitter i bolagets styrelse, men söker man på det bolaget så gör han inte det.
Enligt Syna.se är han styrelseledamot i Noteville och Rewiired.
Noteville har nedanstående bolagsordning, men verkar inte ha någon verksamhet för närvarande:
”Bolaget skall bedriva verksamhet innefattande marknadsföring och försäljning av tjänster och produkter för projektarbete och projektplanering samt idka därmed förenlig verksamhet.”
I Affärsdatas tidningsdatabas finns många artiklar om en Andreas Hultman som är motocross-stjärna, alltså som kör terrängmotorcykel-tävlingar.
Men han är bara 22, så det är en annan.
Efter att ha ringt några nummer utan att få napp, ringer någon tillbaka.
– Ja, hej. Det är Andreas Hultman, säger en man på skånska.
– Jag har haft en Ferrari, det stämmer.
Vad tyckte du om den?
– Det var en fin bil.
– Men den är inte bekväm på det sättet.
– Det är ingen familjebil.
Var det därför du sålde den?
– Ja, det kan man säga.
– Den passade inte in i min situation just då när jag sålde den.
Vad fick du för bilen när då sålde?
– Det minns jag inte i huvudet.
– Men en Ferrari 360 brukar ju kosta mellan 600.000 kronor upp till 1 miljon nuförtiden.
– Det är där det ligger.
Var det så då också, när du köpte och sedan sålde din?
– Det minns jag inte.
Sålde du bilen privat?
– Ja.
Via Blocket?
– Jag hade en kille som hjälpte mig sälja bilen.
Vet du vem som köpte den?
– Ja, men det har jag inte i huvudet.
Låter namnet Aleksandar Sundic bekant?
– Ja, det kan kanske stämma att det var han som köpte den.
Vet du vem det är?
– Jag träffade honom då han köpte bilen.
– Men jag visste inget om vem det var sedan innan.
– Han kom ner hit till Malmö och hämtade bilen.
Hur gjorde han när han inför köpet för att utvärdera bilen? Ville han köra en lång åktur?
– Hahaha! Det minns jag inte.
Hultman går in på Realtid.se-artikeln och ser bilderna på det här Ferrari 360-exemplaret.
– Är det min bil?
– Är det min gamle bil? undrar han och låter plötsligt lycklig och drömmande i tonen.
Känner du igen den?
– Det är svårt att säga att det var just den.
– De ser likadana ut, de här bilarna.
Hur var den att köra?
– Visst är den kul, men den känslan mattas av efter ett tag.
Gjorde du några längre åkturer eller hade du den typ för att åka med till jobbet?
– Jag hade ju en annan bil till vardags.
Och när körde du Ferrarin då?
– När det var lite fint väder och så.
– Men den där passionen lägger sig efter ett tag.
– Man glömmer bort till slut att det är en Ferrari man kör.
– Det blir en vardagsgrej till sist.
– Så man tappar det också.
Pressade du bilen ibland och testade vad den gick för?
– Nej, jag körde aldrig på bana.
Är du van sedan tidigare att köra sådana här bilar?
– Jag hade ju en annan Ferrari innan.
– En Ferrari 355.
Var det stor skillnad mellan den och 360-modellen?
– Ja, det var det.
– Det får man säga.
– Sedan tycker jag nästan att 355:an är en aning snyggare .
– Det är väl en smaksak, men jag tycker faktiskt det.
– 355:an ser ut som en ”äkta” Ferrari.
Men du märkte att det var bättre prestanda i 360-modellen?
– Ja, mycket bättre.
Har du provkört de senare modellerna som har kommit; F430 och 458?
– Det har ju kommit flera modeller ytterligare nu, men jag har inte intresset kvar.
– Jag får inte alls den där kicken längre.
Var det för att du fick familj?
– Nej, inte därför.
– Men det är lite som jag sa, att känslan att köra fort och känna hur bilen ligger som ett strykjärn på vägen; den känslan saknar betydelse efter ett tag.
– Man inser att man inte har nytta av en sådan här bil.
Vill du till och med avråda folk från att köpa en Ferrari?
– Nej, det skulle jag inte vilja göra.
– Har man ett väldigt sug efter en sådan här bil, och har möjlighet att köpa en sådan någon gång, så tycker jag nog absolut att man ska göra det.
– Men sedan behöver man ju inte behålla den för evigt.
– Man kan köpa den för att stilla ett begär.
Är du egenföretagare?
– Ja, jag håller på med mindre IT-företag.
Du är ”hacker”?
– Nej, det kan man inte säga.
– Men jag har varit med och starta upp IT-företag.
Någon särskild typ av IT?
– Nej.
Mer generellt som IT-konsult?
– Ja, det kan man säga.
Kunde du dra nytta av IT-bubblan kring sekelskiftet?
– Nej, det här var långt efter.
– Och det är väldigt småskaliga IT-företag.
Den här Ferrari 360-bilen är ju från 1999, men du köpte den då sommaren 2006 av bilhandlarfirman Autoropa?
– Ja, det stämmer.
Vet du något om vem eller vilka som ägde bilen innan dess?
– Nej.
Minns du några fel eller brister med bilen när du ägde den?
– Nej.
– Jag hade den faktiskt inne på verkstaden vid något tillfälle.
– Men det var inga stora grejer.
– Jag minns inte exakt varför.
– Men de gjorde något.
Är det bra kvalitet på de här bilarna?
– Aee…Det vet jag inte.
– Nej, det är det inte.
– Man måste jämnt ha dem inne på service.
– Man får tänka på det som en bil typ en trimmad Porsche.
– Man får ta hand om den lika mycket.
– De har konstruerat den så att de har ”skruvat upp” motorn på väldigt höga varvtal och så.
– Så den här typen av bilar behöver en annan typ av omsorg än vanliga bilar.
– Jag brukar säga om man jämför Ferrari och Porsche, att en Porsche fortfarande är ett ”fordon”.
– Men en Ferrari, det är mer en ”hobby”.
– Man kan använda en Ferrari som en vanlig bil.
– Men den är inte speciellt praktisk på det sättet.
– En Porsche däremot kan man köra sakta med och så i stadstrafik.
– Den är bekväm.
– Men den här typen av Ferrari är mer av en hobby.
– Så såg jag det.
Var din 355:a den första Ferrari du hade?
– Ja, det var en kollega som släpade mig till Autoropa.
– Innan dess var jag ganska ointresserad, men blev helt frälst.
– Och när jag haft 355:an en tid ville jag byta upp mig till en 360, så då köpte jag den.
Det var mer av ett impulsivt infall som gjorde att din kollega släpade med dig till Autoropa?
– Ja.
– Och det roliga var att 355:an som jag köpte först, visade sig vara samma Ferrari som min kollega ägt tidigare.
– Han hade ingen aning om det.
– ”Jaha, stod den hos Autoropa?”, sa han.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.