Skärpta utsläppskrav gör att Volvo vill köpa de återstående aktierna i den japanska lastbilstillverkaren Nissan Diesel.
Volvos bud på Nissan välkomnas
Mest läst i kategorin
Dessutom hoppas företaget nå de utlovade samordningsvinsterna snabbare.
När Volvo köpte 13 procent i Nissan Diesel för snart ett år sedan var det samordningsvinster och stärkt närvaro i Asien som hägrade. I september ökades ägandet till 19 procent, men nu går bolaget vidare.
Volvos bud på resterande aktier är 7,5 miljarder svenska kronor. Om budet accepteras innebär det att Volvo betalar totalt 13 miljarder för det japanska bolaget. Budet innebär en premie på 32 procent räknat på snittkursen på Nissan Diesels aktier de senaste tre månaderna.
Bägge bolagen har i en gemensam studie kommit fram till att de, genom inköp av komponenter och samarbete med produktutveckling, kan pressa kostnaderna med 1,8 miljarder kronor per år på fem års sikt.
Det räkneexemplet redovisade parterna i november förra året. Då sade Volvo också att vinsterna kunde nås med det dåvarande ägandet.
Vad är det då som har hänt sedan dess?
– Vi ser det här som en naturlig fortsättning på köpet av 19 procent av aktierna i Nissan Diesel förra året, sade Volvochefen Leif Johansson när han presenterade affären i Stockholm på tisdagen.
– Hundraprocentigt ägande kan ge snabbare beslutsfattande, inte minst när det gäller samordningsvinster, sade Leif Johansson.
Men det finns ett skäl som kanske väger tyngre än de uppenbara synergierna och det är de allt hårdare miljökraven. Lastbilstillverkarna pressas av utsläppskrav i USA, Japan och EU som gradvis stramas åt. Det kräver mycket stora investeringar i nya motorer som klarar kraven. Och då gäller det att ha så stora volymer som möjligt att fördela kostnaderna på.
– Därför var det viktigt att göra affären nu och inte om några år, sade Leif Johansson.
Genom affären får Volvo en ordentlig plattform i Asien och stärker dessutom sin ställning inom mellantunga lastbilar. Affären gör också att Volvo befäster sin position som världens näst största tillverkare av tunga lastbilar.
Leif Johansson bedömer att affären inte kommer att vara negativ för de anställda i Sverige.
– Allt annat lika så kommer det här att få en strukturell positiv effekt för sysselsättningen i Sverige, sade han till TT.
Han vill däremot inte kvantifiera samordningseffekterna.
Det är för tidigt att säga.
Vid presskonferensen medverkade också Volvos ställföreträdande koncernchef Jorma Halonen på länk från Tokyo.
– Jag har fått väldigt positiva reaktioner på affären i Tokyo i dag. Jag har bland annat träffat aktieanalytiker och fackföreningar och alla välkomnar affären som ett naturligt steg, sade Halonen.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.