Realtid

Volvo krävs på skadestånd i Indien

administrator
administrator
Uppdaterad: 07 feb. 2007Publicerad: 07 feb. 2007

Över 50 indiska bussbolag har gått samman och kräver pengar av Volvo. De anser att de Indientillverkade bussarna kan skada människor eftersom de är i för dåligt skick.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De missnöjda bussbolagen i tre delstater har gått samman i organisationen Volvo Bus Owners Seva Sangh (Volvobussägarnas förening). På en bussmässa nyligen genomförde de en protestaktion mot Volvo och dess modell B7R som tillverkas i Indien. Nu kräver de att den svenska busstillverkaren betalar tillbaka 300.000 rupier, motsvarande 48.000 kronor, för varje buss de köpt.

– Bussarna är i så dåligt skick att delar kan lossna och skada människor. För två år sedan dog en förbipasserande när en dörr med trasigt lås slets av och träffade honom, säger Malik Patel, som äger sex Volvobussar, till tidningen Indian Express.

Dessutom klagar bussbolagen på bristen på licenserade Volvoverkstäder. I dag finns en enda, i Bangalore, och bussbolag på andra orter är hänvisade till lokala verkstäder utan tillräcklig kompetens när det ska laga sina Volvobussar.

Anklagelserna och de ekonomiska kraven innebär ett rejält bakslag för Volvos rykte i Indien. Volvos bussar har gjort sig kända i landet som bekväma, robusta och lyxiga. Bussbolag brukar skriva på sina reklamskyltar att de kör med Volvobussar och inget annat.

Det finns också en stor piratmarknad som snyltar på Volvos goda renommé. Indisktillverkade bussar med ”Volva” eller ”Valvo” skrivet på långsidorna är en vanlig syn på indiska vägar.

Volvos bussar är dyra jämfört med konkurrerande märken från framför allt de indiska tillverkarna Tata Motors och Ashok Leyland. Det höga priset är huvudskälet till bussbolagens missnöje.

– Efter att ha betalat enorma summor för dessa bussar är allt vi får en undermålig produkt och dålig service, klagar bussägaren Malik Patel.

Chandakant Chheda på bussbolaget Neeta Travels säger att Volvo var ett dåligt val.

ANNONS

– Våra underhållskostnader har ökat eftersom vi måste laga både det ena och det andra som går sönder, säger han till Indian Express.

TT har förgäves försökt nå Volvo i Indien för en kommentar. Till Indian Express säger företagets informationsansvarige, Sohamjeet Randhawa, att man överväger någon form av erbjudande till de missnöjda bussbolagen.

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]