Realtid

Volvo köper vägmaskinjätte

administrator
administrator
Uppdaterad: 28 feb. 2007Publicerad: 28 feb. 2007

Volvo blir världens tredje största tillverkare av anläggningsmaskiner genom köpet av amerikanska Ingersoll Rands verksamhet på området.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När affären genomförts har Volvo bara amerikanska Caterpillar och japanska Komatsu före sig.

På två veckor har Volvo satt sprätt på 17 miljarder av den kassa som många kastat lystna blickar på.

Först lade Volvo ett bud på resterande 80 procent av aktierna i Nissan Diesel på 7,5 miljarder kronor och nu spenderas 9,2 miljarder på Ingersoll Rand med 2.000 anställda. Och det är knappast slut med det.

Även om diskussionerna med kinesiska lastbils- och busstillverkaren Dongfeng går i lås bedömer Volvochefen Leif Johansson inte den som det sista företagsköpet.

– Konsolideringen i den här branschen fortsätter, sade Johansson vid den presskonferens där han redovisade motivet för förvärvet.

Ingersoll Rand Development beskrivs som världsledande på tunga anläggningsmaskiner för väg- och markarbete med en omsättning på sex miljarder kronor och ett rörelseresultat på drygt 700 miljoner 2006.

– Förvärvet, som ska vara genomfört under andra kvartalet, ger därmed också Volvo Construction Equipment (VCE) en världsledande ställning, understryker Johansson.

VCE:s vd Tony Helsham framhåller att det kompletterar Volvos produktprogram och ger goda tillväxtmöjligheter när gemensamma återförsäljarnät i Nordamerika, Europa och Asien kan utnyttjas.

ANNONS

Samordningsvinsterna uppskattas komma att uppgå till 600 miljoner kronor om året inom en femårsperiod. Merparten av detta hänförs till försäljnings- och distributionssystem.

Volvo kan också dra nytta av större volymer i sitt tunga motorprogram samtidigt som företaget får en starkare ställning på marknaden som inköpare av mindre motorer.

– Den här branschen karaktäriseras av ganska stora möjligheter till skalekonomiska effekter, det vill säga stordriftsfördelar, inte minst på motorsidan, säger bilindustrianalytikern professor Christer Karlsson vid Copenhagen Business School till TT.

Han ser stora möjligheter till besparingar, framför allt när det gäller utveckling av nya motorer men även i produktionen av motorer och drivlinor till fordon och maskiner.

Den globala marknaden för väganläggningsmaskiner omsätter närmare 30 miljarder kronor och väntas växa kraftigt.

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]