Börsnoterade bemanningsjättens vd pratar hellre om att invandrare är tacksamma över att få jobba än om att den som gnäller eller blir gravid får gå. Och Volvo behöver flexibilitet.
Volvo: "Högt i tak" Uniflex: "De är tacksamma"
Mest läst i kategorin
Tre medarbetare från bemanningsföretag har lämnat sina uppdrag hos Volvo Powertrain i Skövde sedan arbetsgivaren upptäckt att de klagat på Facebook. Men både Volvo och bemanningsföretagen tycker att de blivit misstolkade i media.
– Vi har inte sagt upp någon, säger Jan Bengtsson som är vd för Uniflex där två av de tre var anställda.
Uniflex är Sveriges fjärde största bemanningsföretag och noterat på Stockholmsbörsen. Uniflex hyr ut folk till Volvo så länge Volvo vill ha dem. Det finns sällan något behov av att säga upp någon eftersom uppdragen är tidsbegränsade.
– När ett uppdrag blir förlängt får man jobba längre. Om uppdraget blir kortare erbjuder vi ett annat uppdrag. Vill man inte ta det så upphör anställningen, säger Jan Bengtsson.
– I de här två fallen erbjöd vi andra uppdrag. De ville inte ha dem. Då upphörde deras visstidsanställning. Det här var i november.
– Enligt LO:s kollektivavtal ska man kunna hoppa mellan alla arbetaryrken. Jag kan inte säga exakt vilken typ av uppdrag de erbjöds.
– När man kommenterar sin arbetsgivare så måste man använda sitt omdöme. Men oavsett vad jag säger nu kommer du att använda det för att bedöma det här fallet.
– Vi följer de regler som gäller på arbetsmarknaden och de kollektivavtal som finns. Sen blir det väldigt konstigt om någon fångar upp en historia och fragment av det kommer i tidningen. Jag kan inte kommentera det. Det blir bara fel.
– Det här är en sak mellan oss och den anställde. Är man missnöjd så går man till facket. Det här är också en sak mellan oss och kunden. Ska man ha svarta pennor eller blåa? Kunden bestämmer vad man vill köpa.
Realtid.se har berättat om hur en anställd hos Uniflex fick sluta sedan uppdragsgivaren Telenor upptäckt att hon var gravid. Det här var 2009. Diskrimineringsombudsmannen hoppades på ett prejudikat i Arbetsdomstolen. Istället blev det förlikning. Telenor betalade 200.000 kronor hösten 2010.
Men Uniflex vd Jan Bengtsson konstaterar att det är få som gnäller. De flesta är glada över att ha ett jobb att gå till.
– Det skrivs om oss ofta. Det är tråkig om du nu försöker förmedla en dålig bild. Det finns bra saker att skriva om. Vi anställer många invandrare. De är otroligt tacksamma över att vi använder oss av dem.
Ska invandrare vara extra tacksamma än andra över att få jobba?
– En tredjedel av våra anställda är invandrare. Snittåldern är 27 år. De flesta är väldigt tacksamma över sina jobb.
– Vi har många som skottar snö också. Det är fastighetsägarna tacksamma över. Det blir bara konstigt om du ringer nu och säger det var negativt sist också. Jag är glad varje gång jag går till jobbet.
Som företagsledare: Hur vill du sätta ribban för yttrandefrihet?
– Jag tycker att det är bra att vi lever i en demokrati med religionsfrihet och pressfrihet. Sen får var och en göra som han vill.
Du kan ju säga att i ditt företag får man förstås inte sparken för att man blir gravid eller gnäller på Facebook.
– Det låter jättefint. Det kan du skriva att jag sa.
Så vad säger Volvo? Finns det utrymme får något annat än käckhet? Mårten Wikforss är koncernens presschef. Han berättar gärna om Volvos ”Social Media Guidelines”, men vill inte lämna ut dokumentet.
– Det handlar om att använda sunt förnuft. Visa respekt. Förstå att det man skriver läses av andra. Visa gott omdöme när man väljer att publicera saker.
– Även som enskild har man anledning att fundera om man vill publicera saker. Det förföljer ju mig som enskild. Det finns all anledning att tänka ”ok, det här ska jag leva med”.
”En dag kvar av veckan på detta dårhus” är kanske något många skulle kunna undslippa sig?
– Jo, det har sagts av fler kan man lugnt säga.
Men Mårten Wikforss är noga med att det inte är Volvo som bär ansvaret för dem som jobbar hos Volvo i Skövde. Det är Uniflex.
– Det är inte vi som har folk inne, det är ett bemanningsföretag. Det är viktigt att hålla reda på det när det gäller näringslivsjournalistik.
Mårten Wikforss vill inte heller kommentera vad som hänt i Skövde utan hänvisar till Jörgen Gustafsson som är informationschef på Volvo Powertrain. Han poängterar att det inte bara handlade om Facebook.
– Det var en samlad bedömning av hur det fungerat på arbetsplatsen. Jag kan inte kommentera vad som fanns i övrigt, säger Jörgen Gustafsson.
– Man har uttalat sig nedlåtande om arbetsplatsen. Man har uttalat sig nedlåtande om arbetskamrater. Det är inte i enlighet med Volvos uppförandekod och att vara respektfull.
– Vi har högt i tak inne på bolaget. Men man måste följa vår uppförandekod när man är på arenor utanför bolaget.
– Vi vill inte inskränka yttrandefriheten. Absolut inte. Men man får också beakta att vi har en uppförandekod inom företaget. Yttrandefriheten ska vi slå vakt om. Sedan måste vi också slå vakt om samarbetsklimatet på en arbetsplats.
– Sedan kan man konstatera att ett uppdrag inom ett bemanningsföretag är ett sätt att få anställning hos oss.
Ska man vara tacksam för att jobba hos Volvo?
– Vi belönar inte tacksamhet. Vi letar efter duktiga medarbetare som vill jobba, trivas och utvecklas i ett världsomspännande företag med goda karriärmöjligheter.
Hur ser du på risken för att Volvo går över gränsen och utnyttjar arbetstagare genom otrygga villkor?
– Man ska ha respekt för olika förutsättningar i olika anställningsformer. Vi jobbar med bemanningsföretag, visstidsanställning och tillsvidareanställning. En mix av de tre skapar stabilitet och flexibilitet.
– Vi jobbar med bemanningsföretag därför att vi behöver en flexibilitet i vår bransch. Det är företagets behov sett från den konkurrenssituation vi har på världs-marknaden. Att vi har det behovet visade sig under den senaste lågkonjunkturen då vi blev tvungna att varsla.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.