Realtid

Volvo gör hemligt test

administrator
administrator
Uppdaterad: 15 okt. 2009Publicerad: 15 okt. 2009

Nya Volvo-bilar kommer att bromsa själva om objekt som fotgängare eller cyklister kommer i vägen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det skriver danska tidningen Ingeniøren.

Systemet för funktionen kommer att lanseras under år 2010 med den nya S60-modellen, och uppges vara det senaste inom säkerhetsteknologin.

I systemet ingår en kamera i backspegeln, radar i kylargrillen samt en inbyggd dator.

Idén är att radarn upptäcker att det finns ett objekt, medan kameran ska identifiera vad det är. Kameran kan se skillnader på olika typer av hinder och känner igen fotgängare.

Vid fara å färde varnas föraren genom att insidan av vindrutan lyses upp med en röd symbol ungefär som ett skarpt bromsljus, samtidigt som en varningssignal ljuder.

Om föraren inte reagerar, bromsar bilen själv så mycket det går.

Utgångspunkten är att systemet är avsett för hastigheter upp till 25 kilometer i timmen.

Det fungerar även i högre hastigheter, men då blir bilens reaktion i första hand att sänka hastigheten snarare än att bromsa helt.

ANNONS

Allt har enligt tidningen testats i Köpenhamn helt nyligen.

Testerna ska ha genomförts med Volvos kommande nya version av S60-modellen, men kamouflerad så att man inte ser att det är den nya modellen.

Först var tanken att systemet skulle hindra krockar med andra bilar, men i vidareutvecklad form ska systemet nu även hindra olyckor med oskyddade trafikanter skriver Ingeniøren.

Svenska börsnoterade jätteföretaget Autolivs informationschef Mats Ödman bekräftar för Realtid.se att Autoliv har sådana system som skulle kunna göra det som Volvo ovan beskrivs ha i sin nya S60.

– Vi har presenterat ett forskningspapper om ”autonomous braking” som det här kallas, säger han.

Men Ödman vill inte bekräfta att det är Autoliv som är leverantör till Volvo.

Han berättar att Autoliv har ett kamerabaserat system under utveckling i samarbete med en biltillverkare, men Ödman vill inte säga vilken biltillverkare det är.

Däremot säljs sedan tidigare Autolivs så kallade ”night vision”-system i dyrare BMW-bilar. Klicka här för att se Youtube-klipp med night vision-systemet. (I klippet ser man i vänstra rutan hur det ser ut vid nattkörning utan systemet, och till höger med systemet.)

ANNONS

Det är baserat på en värmekänslig kamera som känner av värmen hos objekt framför bilen såsom fotgängare.

I det systemet kommer det upp en varning då det är en fotgängare i ”the dangerous zone”, eller om fotgängaren är på väg in i den zonen.

Värmekänsliga kameror är normalt för dyra att använda i autonomous braking-system som Volvo utvecklar, men EU-projektet PIMS (Pedestrian Impact Mitigation System) utvecklar ändå ett sådant system och där är Autoliv med på ett hörn.

– De ska använda vår värmekameras sensor i sådana här autonomous braking-system.

Autoliv är även i dagsläget leverantör till Mercedes av ett särskilt radarsystem som automatiskt kan bromsa bilen vid behov.

– En radar är inte alltid jättebra för att upptäcka fotgängare, men däremot andra bilar och hur långt ifrån de är.

Mercedes system är därför i första hand avsett för att exempelvis undvika seriekrockar på autobahn.

Autoliv-aktien hade en topp på 450 kronor våren 2006. Därefter föll den till 110-120 kronor våren 2009.

ANNONS

Nu har den återhämtat sig till 250-260 kronor.

Hela Autoliv är därmed värt 21-22 miljarder kronor på börsen.

Under torsdagen meddelade S&P Equity Research att de höjer sin värdering av Autoliv-aktien från 316 kronor till 320, med rekommendationen ”köp”.

Autolivs resultatrapport för tredje kvartalet, offentliggörs nu på tisdag den 20 oktober.

Under helåret 2008 hade Autoliv intäkter på 43-44 miljarder kronor med dagens dollarkurs.

Första kvartalet 2009 minskade intäkterna med 49 procent till 6-7 miljarder kronor.

Andra kvartalet minskade intäkterna med 37 procent till 8 miljarder.

I den rapporten som presenterades i juli, förutspådde Autoliv att tredje kvartalets intäkter skulle minska med 20-25 procent.

ANNONS

Men i september gick bolaget ut och höjde den prognosen till en minskning med 15-20 procent.

I praktiken innebär den prognosen en minskning med 10-15 procent enligt Autoliv, om man rensar bort valutaeffekterna.

I september gjordes även bedömningen att intäkterna för helåret 2009 kommer att nå 33 miljarder kronor.

Vad gäller lönsamheten uppnådde Autoliv en vinst per aktie kring 15 kronor år 2008.

Första kvartalet 2009 blev vinsten per aktie -6 kronor, alltså en förlust.

Andra kvartalet blev det -1,60 kronor.

I andrakvartals-rapporten räknade Autoliv med att bolagets rörelsemarginal skulle bli minst 1 procent under tredje kvartalet, före omstruktureringskostnader.

Vid uppdateringen i september preciserades den marginalen till att bli 1-3 procent under tredje kvartalet.

ANNONS

I samband med det hade Autoliv kapitalmarknadsdag vid bilmässan i Frankfurt, och där sa Autolivs vd Jan Carlson att bolagets rörelsemarginal väntas uppgå till 5-6 procent under fjärde kvartalet. Det skriver nyhetsbyrån Direkt.

Moderna säkerhetssystem såsom night vision-systemet och radarsystemet utgör ännu en försumbar del av Autolivs intäkter.

I dagsläget består intäkterna grovt räknat av krock-kuddar till två tredjedelar, och säkerhetsbälten till en tredjedel.

Efter att ha fått in 2 miljarder kronor i kapitaltillskott från aktieägarna i våras, hade Autoliv vid halvårsskiftet skulder på 6-7 miljarder kronor att jämföra med bolagets börsvärde på över 20 miljarder.

Skulden genererar förenklat räntekostnader på nästan 0,5 miljarder kronor per år före skatt.

Som ett räkneexempel skulle Autoliv tjäna en vinst per aktie på 12,50 kronor med årsintäkter på 35 miljarder kronor och en rörelsemarginal på 5 procent.

Bolagets skulle tjäna 35 kronor i vinst per aktie med årsintäkter på 40 miljarder och en rörelsemarginal på 10 procent.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]