Realtid

Vill ha miljoner till nytt mediafenomen

administrator
administrator
Uppdaterad: 12 juli 2010Publicerad: 12 juli 2010

Newscollective med vd Jan Villars ska bli en internationell aktör som mellanhand mellan innehållsproducenter och mediakanaler.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Villars hör av sig till Realtid.se per telefon.

– Jag läste er artikel om hur gamla folk kan bli, säger han.

– Och jag ringer från ett bolag som heter Newscollective.

– Vi är som en ”nyhetsbyrå” på nätet.

– Vi är ett svenskt projekt med svenskt aktiebolag, styrelse och allt.

– Men all vår personal och utveckling sker i Indien.

– Och vi har kopplingar till Kalifornien där en av våra grundare finns, och via honom har vi lite länkar till Stanford-universitetet på så sätt.

– Det har skrivits en artikel om oss på Ny Teknik för någon månad sedan.

ANNONS

– Och i slutet av april öppnade vi en betaversion av vår sajt.

– Vår medgrundare i Kalifornien har lyckats få till ett samarbete med Singularity Hub.

– Det videoklipp ni hade med i åldersartikeln såg jag där före er hos Singularity Hub på Facebook.

– Singularity Hub finns även på Facebook utöver Singularityhub.com.

– Den sajten har startats av en ung kille som tjänat pengar på Google.

– Där står det om allt det senaste inom teknik – medicinteknik eller allt inom teknik i USA.

– Den sajten är reklamfinansierad och där kan du plocka uppslag och länka till det.

– Vårt samarbete med Singularity Hub innebär att hans artiklar länkas över och tankas ner i vårt system på Newscollective.

ANNONS

– Sedan har du möjlighet att köpa artiklarna rakt av och redigera dem som du vill.

– Det var de tankarna jag fick när jag läste er åldersartikel.

– Och det finns en möjlighet för dig att hitta material via oss.

– Vi är som en nyhetsbyrå på nätet där man gratis kan få tillgång till verk på Newscollective.com.

– Du kan registrera dig som journalist där, och få tillgång till alla förlag vi har samarbete med.

– Vi håller på att få in ett 20-tal förlag, både nättidningar och papperstidningar.

– Och i vår styrelse finns en koppling till Bonnier.

– Med deras hjälp har vi fått in journalisten Gunnar Lindstedt som skriver för oss.

ANNONS

– Han skriver för Veckans Affärer eller andra Bonnier-tidningar, och har fått godkänt att med Bonniers goda minne även lägga upp sina artiklar hos oss, få dem översatta till engelska så att de marknadsförs utomlands.

– Hos oss kan man även göra en ”request for article”; alltså be om en artikel från frilansare inom ett visst ämne.

– Och du som journalist kan fråga alla förlag hos oss om ett uppslag du har själv.

– Det kostar inget att registrera sig hos oss som journalist.

– Affärsidén är att förlag eller tidningar använder oss som en prenumerationstjänst.

– Den billigaste prenumerationen kostar 15 dollar (cirka 100 kronor) i månaden för att få tillgång till våra journalister.

– Sedan sätter journaliusterna sitt eget pris på sina artiklar; ett fast eller rörligt pris, eller via ett budförfarande.

– När en tidning sedan köper en artikel, tar vi på Newscollective en procentsats av det priset.

ANNONS

– Det är där vi tjänar pengar.

Hur stora intäkter har ni per år?

– Nu är vi ett helt nystartat företag.

– Vi lanserade vår beta i slutet av april.

– 950 journalister har ansökt om att registrera sig hos oss, och hittills har vi släppt in 125-130 journalister.

Är det du som har startat Newscollective?

– Jag är en av medgrundarna.

Vad har du för ägarandel i Newscollective?

ANNONS

– Vi är tre grundare som har investerat i bolaget än så länge.

Hur mycket har ni investerat?

– Det vill vi hålla hemligt.

– Men nu letar vi ytterligare investerare för att få det här att lyfta.

Hur mycket vill ni få in?

– Vi letar en miljon dollar, vilket ska räcka i ett år.

Har ni hittat några investerare hittills?

– Absolut.

ANNONS

– Vi har inte tagit in något kapital ännu, men det finns ett flertal intresserade investerare.

Hur stort kan Newscollective bli på säg fem års sikt? Vad är din vision?

– Om jag är kaxig så tror jag att om vi lyckas fortsätta med den utveckling vi har nu, så finns det nog möjlighet att vi kan köpa någon annan gratistidning.

Som Realtid.se?

– Snarare någon papperstidning.

Vad för tidning? Du kan vill inte mena typ Metro?

– Det vill jag inte svara på.

Men hur stora kan ni bli?

ANNONS

– Vi är en global affär.

– Vi är inriktade på journalistik över hela världen.

– De journalister vi får in är främst från engelskspråkiga länder.

– Alla marknadsföring sker över nätet.

– Det är via Google, Facebook, Linkedin och så; sociala nätverk.

– Vi registrerar nya sidor dagligen.

– Det är nya sätt att marknadsföra sig på som många inte tänker på på samma sätt om man är ute mycket på nätet.

– Och det är andra kostnadsnivåer än reklam i tv, tidningar eller på andra håll.

ANNONS

Vem är det som marknadsför sig menar du?

– Vi som företag för att attrahera journalister och tidningar som registrerar sig hos oss.

Hur många anställda har ni?

– 20 personer i Indien.

Vad gör de?

– Det är 14 tekniker, eller 13 tekniker och en chef.

– De bygger vår sida och gör IT-utveckling.

– Sedan har vi tre personer i vårt ”newscollection room”.

ANNONS

– De läser artiklar som kommer in i form av proof reading, och kan hjälpa till med översätning.

– De jobbar även med att bedöma journalister som anmäler sig till oss ska godkännas och komma in i vårt system.

– Om journalisterna håller för låg kvalitet refuseras de.

– Och den här avdelningen granskar även tidningar och förlag som registrerar sig hos oss, för att se att de har substans och om de ska godkännas.

Är det du själv som kom på den här affärsidén?

– Det var en annan av våra grundare.

– Och idén föddes egentligen ur ett annat projekt.

– Det projektet gällde medborgarjournalistik-sajter.

ANNONS

– Det fanns en sådan tanke från början kring 2006.

– Och det fanns även tankar om universitetsstäder; att få studenterna att lära känna professorer och doktorer genom att de lägger in sina arbeten och får kontakt med varandra.

– Det var mer inriktat på reklamfinansiering.

– Men det blev aldrig tillräckligt drivande.

– Reklamfinansierade sajter har svårt att gå runt ekonomiskt, även om vissa lyckas.

Vilken roll har du i Newscollective?

– Jag är vd och säljansvarig.

– Skandinavien är vår hemmamarknad genom att vi är ett skandinaviskt och svenskt bolag med en svensk styrelse.

ANNONS

– Nu approcherar vi de stora nordiska tidningarna.

– Flera norska och danska tidningar tycker att det här är intressant.

– Och du som journalist får gärna lägga upp dig hos oss och registrera dig också.

– Nu senast har vi fått en norsk tidning registrerad hos oss som är intresserad av att vi får in mycket material om EU.

– Newscollective är precis som Facebook och andra sajter.

– Ju mer attraktionskraft man får, desto fler kommer in, och då blir det desto större sannolikhet att vi får bra material och en bredd.

– Både Realtid.se som tidning och ni journalister som jobbar där kan registrera er.

– Och som enskilda journalister kan ni sälja ert material utomlands.

ANNONS

– Se hur Gunnar Lindststedt gör.

– Det borde även intressera Realtid.se:s ägare och Realtid.se som tidning att ni journalister som jobbar där bygger upp era egna varumärken utanför Sverige och Nordens gränser.

– Då kan du sälja dina artiklar utomlands, och kanske tjäna pengar utanför Realtid.se.

– På det sättet kan du arbeta för en lägre kostnad åt Realtid.se.

– Det är upp till dig själv.

– Eller så kan du själv räkna pengar rakt av, även om vi tar en procentsats per såld artikel.

– Och varje artikel kan säljas mer än en gång.

– Realtid.se kan lägga upp sig och registrera sig hos oss.

ANNONS

– Det kan vara intressant för er eller er chefredaktör, för att hitta och fylla er tidning med unikt material.

– Men Realtid.se kan sälja artiklar via oss också.

– Och så kan du som journalist skriva och tjäna pengar på artiklar du skrivit på Realtid.se.

– Det är upp till dig vilken överenskommelse du har med Realtid.se.

– HIttar vi en köpare åt dig i England efter att Realtid.se har publicerat artikeln, så är det du som journalist som äger artikeln och har rätt att sälja den utomlands.

– Sådana är reglerna i Sverige.

Hur mycket får man som journalist om man säljer en artikel på det sättet via er?

– Det är upp till dig att sätta priset.

ANNONS

Hur stor avgift tar ni av priset?

– 20 procent.

Så ni är som ett ”artikelmäkleri”?

– Som vi har lagt upp det är det som du säger.

– Men förutom artiklar, så tar vi hand om fasta och rörliga bilder också.

– Man kan spela in en film med kamera och lägga upp den hos oss, och göra ett reportage i det perspektivet.

– Vi själva finns ju i Indien, och det är ett stort land där indiska journalister med väldigt hög kvalitet har registrerat sig hos oss.

– En av dem skrev en artikel om Bhopal där brittiska kemikoncernen Union Carbide hade en fabrik.

ANNONS

– Journalisten åkte dit och tog bilder på barn.

– Det är mer skrämmande än vad man kan se i historieböckerna om Hiroshima och Nagasaki.

Han är alltså fotograf?

– Han är journalist men tar bilder också.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]