"Vi föredrar att gå ut med riktig och relevant information när vi väl har det istället för att gå ut med lösa antaganden. Men påståendet att vi skulle vara något av ett bluffbolag utan någon verksamhet är direkt felaktigt".
"Vi är inget bluffbolag"
Mest läst i kategorin
Det säger Petter Björnstad, vd för TMGI, som i en intervju med Realtid.se bemöter de uppgifter om bolaget som under senare tid figurerat i vissa media.
– Vi har det gångna året befunnit oss i en uppstartningsfas, och då är det av förklariga skäl svårare att komma med precisa prognoser angående den framtida utvecklingen, säger Björnstad.
– Men påståendet om att vi i princip inte har någon verksamhet och ingen omsättning är direkt fel, fortsätter han, och påpekar att de knappast skulle ha stora biltillverkare som Ford och GM som slutkunder om tidsningsuppgifterna var riktiga
TMGI – Tonsberg Magnesium Group International – tillverkar bilkomponenter i magnesium. Kunderna utgörs av biltillverkarnas underleverantörer, och bland TMGI:s kunder finns bland andra Autoliv.
Uppgifter i vissa media har gjort gällande att företagets verksamhet är begränsad, omsättningen marginell i förhållande till företagets marknadsvärde och framtiden högst osäker. Detta samtidigt som ledningen och styrelsemedlemmar anses ha belönat sig själva med frikostiga optionsprogram.
Bolagets aktie är sedan 2005 noterad på börsens NMG-lista, men det senaste halvåret har kursutvecklingen inte varit upplyftande. Efter en topp i somras på strax över 40 kronor noteras aktien nu till 16-17 kronor. Bara i år ligger utvecklingen på minus 50 procent.
Björnstad tror att negativa skriverier om företaget bidragit till nedgången.
– Därför har vi i dagarna gått ut med information till aktieägarna där vi i mer detalj redogjort för verksamheten, säger han.
Mer information kommer i den bokslutskommitté, som presenteras i nästa vecka.
Björnstad kan se vissa förklaringar till den uppkomna situationen.
– I den här typen av verksamhet tar det tid innan produktionen kan komma i gång ordentligt. Kunderna måste först godkänna produkten innan det kan bli dags för leverans, vilket gör det omöjligt att snabbt öka omsättningen, säger han.
– Sedan har vi alltid haft som policy att inte komma med lösa antaganden. Prognoser måste baseras på fakta. Vi vill kommunicera med tydlighet.
Sant är emellertid att stora initiala investeringar och köp av anläggningar tärt på företagets kapital, och likviditeten har varit ansträngd.
I september förra året förvärvade företaget en tillverkningsanläggning i Tyskland som då ägdes av industrikoncernen Luxfer Group. Tysklandsfabriken hade under helåret 2006 en omsättning på drygt 20 miljoner euro, motsvarande cirka 185 miljoner kronor. Björnstam menar att detta visar att företaget har en reell verksamhet, även om en stor del av den omsättningen alltså inte ”tillhör” TMGI.
– Men vi överträffade den prognos som den förre ägaren hade för hela 2006, och det kommande året räknar vi med att omsättningen i Tyskland ökar ytterligare, säger han.
Vid sidan av tillverkningen i Tyskland har TMGI tillverkning i Mexiko i en anläggning som öppnades under 2005. I den anläggningen tillverkas komponenter till bilrattar, avsedda för den nordamerikanska marknaden.
Under förra året – – som enligt företaget kan ses som ett startår för produktionen i Mexiko – tillverkades 215.000 rattar. En blygsam summa, men enligt företaget kommer denna att öka till 2 miljoner under 2007, beräknat på de redan erhållna produktionsprogrammen. Ordestocken för marknaden i Nordamerika uppgår till 1 miljard kronor.
Många av de allra största biltillverkarna – Ford, GM, Audi, Mercedes, Honda, m.fl. – har komponenter tillverkade av TMGI, och Björnstad menar att dessa företag, via sina underleverantörer, knappast skulle beställa komponenter av ett ”bluffbolag”.
– Biltillverkarna, alltså slutkunderna, har dessutom varit och inspekterat vår verksamhet i Mexiko, vilket är brukligt i den här branschen, säger Björnstad.
Vad gäller ersättningar och optionstilldelningar till vissa nyckelpersoner inom företaget, främst till den störste ägaren Jostein Eikeland, så vill inte vd Petter Björnstad gå in på det i detalj då detta, menar han, är en fråga för styrelsen.
När Realtid.se kontaktar Eikeland så förklarade han att ersättningarna från bolaget – som främst utgjordes av riktade nyemissioner där Eikeland fick köpa aktier till kraftigt underpris – är att betrakta som kompensation för att han, Eikeland, förstärkt företagets likviditet med till stor del egna medel.
Realtid.se har också varit i kontakt med revisionsbyrån Ernst & Young, som gjort en detaljerad beskrivning av hur detta gått till. Deras beskrivning finns dessutom på företagets hemsida, och är således offentlig och synlig för alla intressenter.
– Att jag skulle ha skott mig på de mindre aktieägarnas bekostnad är således inte sant, säger Eikeland.
Det var Jostein Eikeland som köpte det bolag som sedermera blev TMGI. Eikeland har numera lämnat företagets styrelse, men är med sin ägarandel på 28,3 procent fortfarande bolagets störste ägare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.