Året har startat med kraftig uppförsbacke för både Volvo och Saab. Men ryssarna älskar Volvo.
Uppförsbacke för Volvo och Saab
Mest läst i kategorin
Volvo sålde totalt 33.425 bilar i januari i år, vilket är 4,9 procent mindre än januari förra året. Saab sålde totalt 7.991 bilar under årets första månad, en minskning med 11,8 procent jämför med 2007.
Presschefen Maria Bohlin på Volvo Personvagnar säger att nedgången ska ses i ljuset av att 2007 var ett mycket bra år för Volvo. Då sålde man 458.323 bilar i hela världen, vilket är det främsta året hittills.
I Europa sålde Volvo 19.810 bilar under januari, ett tapp på 10,7 procent.
– Rent generellt går marknaderna ned i Europa nu. Våra konkurrenter backar också. Under 2007 var vi snabbast växande premiummärke i Europa, säger Maria Bohlin.
I Europa backade försäljningen i januari på de för Volvo två stora marknaderna Sverige (3.793 sålda bilar) och Tyskland (1.950 sålda bilar) med 17,4 procent respektive 12,8 procent.
– Visst, det svider men vi har fortfarande cirka 25 procent av marknaden i Sverige. Tyskland har varit en svag marknad för oss de senaste månaderna.
Ryssland har växt till Volvos femte viktigaste marknad. Förra året sålde Volvo över 21.000 bilar där och januariförsäljningen fortsatte upp med 17,6 procent.
I USA ser det dock ut att ha vänt. Där ökade försäljningen under januari med 3,1 procent till 8.040 bilar, trots bolånekriser och svag dollarkurs som stör.
– Försäljningen börjar få fart bland annat av XC 70 som lanserades i höstas, säger Maria Bohlin.
Saab klagar dock på att osäkerheten på den skakiga amerikanska marknaden fortfarande är stor. Under årets första månad sålde Saab 1.772 bilar i USA, en minskning med 24,3 procent.
Saab backar också på de stora dieselbilmarknaderna England, Frankrike och Spanien. I England med hela 36,9 procent till 932 bilar.
Saabs presschef Christer Nilsson hoppas att en ny tvåstegs turbo diesel, som lanseras under året, ska kunna ändra på det.
I Sverige börjar dock Saab året på plus. Man sålde 1.834 bilar under januari, en ökning med 5,5 procent.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.