Den amerikanska storbanken Citis telekomanalytiker tror på en snabbareåterhämtning för mobilmarknaden. I dag träffas de i London. Realtid.se har listan med de viktigaste trenderna.
Tio telekomtrender 2010
Mest läst i kategorin
Ska du investera i telekomaktier?
Välj bolag med kopplingar till mobiltelefoni. Citibanks analytiker tror att de kommer att hämta sig snabbare än vad marknaden tror i dagens prissättning.
Särskilt bra kommer det att gå för operatörer som börjar sälja Apples iPhone under 2010. Mobiltelefoni till företag i tillväxtmarknader växer snabbast.
Nyhetsbrev om Teknik, Media och Telekom varje tisdag.
Den amerikanska storbanken håller telekom-konferens för Europa och för tillväxtmarknaderna i London under tisdagen och onsdagen.
Inför mötet har bankens analytiker listar tio telekomtrender för 2010.
Här är hela listan:
1. Mobilmarknaden återhämtar sig starkare och snabbare än väntat.
Vodafones kunder ringer mer. Europa fick mer än 26 miljoner nya mobilabonnemang under sista kvartalet 2009. Dessutom rapporterar IATA att européerna flög mer i januari – en tecken på tillväxt.
2. Trögt för fast telefoni.
Fast telefoni har visat sig mer moståndskraftig mot konjunkturnedgången än mobiltelefonin. Dessvärre lär det inte heller bli någon vidare uppgång för fast telefoni när ekonomin nu vänder uppåt.
Tillväxten för fast telefoni har mindre att göra med bnp än med hur många som är arbetslösa. Citi väntar sig en återhämtning i ekonomin – men inte i jobben. Det talar emot fast telefoni.
3. Iphone demokratiseras.
En halv miljon svenskar har redan en, enligt Mediavision som frågat 1.625 personer nu i mars. I storstäderna är genomslage ännu högre. Där har var femte ung man en Iphone.
Citi konstaterar att under 2010 blir det inte längre något unikt för en operatör att kunna sälja den åtråvärda pekskärmsmobilen, utan snarare ett måste. Vodafone har varit utestängda från den här marknaden och kommer att tjäna på att den öppnas.
– Utbredningen av smarta telefoner med tryckskärm och med möjlighet till surf och mediekonsumtion gör att en helt ny marknad nu växer fram, säger Mediavisions vd Marie Nilsson i ett pressmeddelande.
– Vi ser tydligt att dagens smartphone-konsumenter är betydligt mer aktiva i sin mobiltelefon än övriga.
– De betalar också avsevärt mer för sitt mobila användande jämfört med andra grupper vilket gör att det nu öppnas nya kommersiella möjligheter.
Citi håller med. Iphone har förändrat spelreglerna.
4. Mobilsurfandet lossnar tack vare Iphonedödare
Billigare smartphones med Googles gratisoperativ Android kommer att göra det möjligt för de stora massorna att börja surfa med mobilen.
Under 2010 kommer priset på en Iphone-kopia falla till ett par hundra dollar, omkring 1400 kronor, utan abonnemang. Under mobilmässan i Barcelona i februari fanns det exempel på ännu billigare varianter.
Röstsamtal är fortfarande den stora intäkten för mobiloperatörerna, men betydelsen minskar. Surfandet betyder allt mer och stod under det sista kvartalet 2009 redan för dryga två procent av de totala intäkterna.
5. Överfulla nät bromsar prisfallen
Operatören O2 har redan slagit i kapacitetstaket för sitt mobilnät i London. AT&T har samma problem i New York och San Francisco. Tre procent av kunderna hos AT&T står för 40 procent av trafiken. De kan räkna med att få betala mer i år, trots det pågående priskriget.
6. Nationell konsolidering genom uppköp
De senaste sammanslagningarna i Storbritannien, Schweiz och Tyskland har inte precis applåderats av marknaden, men det kommer att minska priskonkurrensen till förtret för kunderna men till glädje för bolagen.
7. Hårdvaran följer Moores lag
Framgångarna för kinesiska Huawei och ZTE har gjort det möjligt för alla operatörer att kräva bra priser i sina upphandlingar. Hur det gick till hos Ericsson, Tele2 och Ice.net kunde Realtid.se berätta om i förra veckan.
Nu har också Teliasoneras vd Lars Nyberg konstaterat att investeringarna i accessnät, next generation networking, verkar följa Moores lag: Priserna är konstanta men kapaciteten fördubblas på ett par år.
8. Frekvensauktioner avgör på tillväxtmarknaderna
Ingen lär vilja slå sig in på den europeiska telekommarknaden genom att köpa tillstånd i en auktion. Lättare då att ta över en etablerad spelare. Realtid.se skrev i veckan som gick om historien bakom Ice.net och om framtiden för TDC.
På tillväxtmarknaderna blir det desto mer intressant att se vilka som vill vara med och bjuda. Indien säljer ut 3G med början den 9 april.
9. Svårare att försvara marginalerna
Efter år av besparingsprogram och priskrig blir det svårt att hitta nya sätt att strama åt.
Analytikerna oroar sig mer över vinstmarginaler än över capex, det vill säga utgifter för nyutveckling och nyinvesteringar.
Deutsche Telekom och France Telecom har redan varnat för vikande marginaler under 2010.
Kostnaderna för marknadsföring måste tillåtas att stiga när marknaden återhämtar sig. Det är viktigt att hänga på. Men det vore illa om andra kostnader också följer med upp.
10. Staten vill se mer bredband
Särskilt Brittish Telecom kommer att tjäna på att ha myndigheterna på sin sida när de nu rullar ut fiber till hushållen.
På mobilsidan gör lagstiftaren varken till eller från, med undantag för LTE där det gäller att hinna leverera i utlovad takt.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.