Just nu ringer telefonförsäljare från flera olika företag runt och erbjuder andra företag att mot betalning skriva upp sig på en spärrlista, som de beskriver som en Nix-tjänst. Problemet är att det inte finns något sådant register.
Teleskojare lurar småföretag
Mest läst i kategorin
Nix-registret, som hindrar företag från att ringa privatpersoner, har blivit en succé. Men det finns inget liknande register för företag, trots att flera telefonförsäljare påstår det. Tiotusentals företag har registrerat sig hos flera olika spärrtjänster. Som inte har någon verkan, enligt Johan Talenti på Sveriges Callcenter Förening.
– De tar betalt för att bränna ner en lista med telefonnummer på en cd-skiva som de sedan skickar ut till företag och säger ”de här vill inte vara med”. Men det är inte särskilt många som följer dem. Vi rekommenderar inte våra medlemsföretag att kontrollera registren, säger han.
Oftast är de här företagen som erbjuder tjänsten själva callcenterföretag, säger Anders Kasberg, vd på Swedma, som sköter Nix-registren.
– Det här handlar om privata kommersiella initiativ, fortsätter han.
Han förnekar dock inte att telefonförsäljare kan vara besvärande för småföretag.
– Men de har oftast inte tänkt igenom vad en sån här tjänst innebär, säger Anders Kasberg.
– Jag har ju till exempel inte gett dig mitt godkännande att ringa mig. Det blir en stor administrativ kostnad.
Går callcenterföretagen igenom listorna?
– Nej, de efterföljs inte. De här företagen erbjuder någonting som inte har någon effekt.
De luras alltså?
– Jag vill inte ta de orden i min mun. Men om de säger att ”det här får callcenterföretagen att sluta ringa er” så är det högst anmärkningsvärt.
Även Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk Handel är kritisk till tjänsten.
– Företag måste få kontakta andra företag därför stöttar inte vi den här verksamheten, säger han till Realtid.se
Det finns i dag en handfull företag som erbjuder ”hjälp” mot ihärdiga telefonförsäljare. Teleslussen är ett av dem. Enligt deras hemsida är de ”Företagens eget Nix-register”.
– Så fort det ringer en telefonförsäljare hänvisar vår kund till oss, säger Tommy Nässén, vd på Teleslussen.
– Det blir lättare att säga nej.
Så ni har inga listor ni skickar runt?
– Vi hade det tidigare men inte längre. Det var inte så populärt.
Att hävda att man är en motsvarighet till Nix är inte seriöst, menar Dick Malmlund.
– Vi har den uppfattningen att tjänsten inte funkar eftersom den inte finns. Det finns inget Nix-register för företag. Då blir man lurad eftersom det inte finns, säger han.
Talenti håller med.
– Om företagen de säljer till får intrycket av att det här är som Nix är de inte seriösa, säger han.
Telespärr hette förut FöretagsNix men blev tvingade att byta namn. På sin hemsida länkar de till Svensk Handels varningslista för oseriösa företag och påstår att de har mer än 50.000 kunder. Det är en bifirma till ConnectingSweden, ett callcenterföretag i Malmö.
Varje kund betalar mellan 790 till 1.085 kronor per år för att få stå med på en spärrlista. Dessutom kan företagen koppla vidare telefonsamtal från försäljare till Telespärr.
Telespärr skickar sedan ut listorna till alla callcenters en gång i månaden i form av en bifogad fil i ett mail.
– Det är som en motsvarighet till Nix på sätt och vis. Fast det är för företag. Dock har vi inget lagligt stöd som Nix har, säger Ted Hansen, it-ansvarig på Telespärr.
Företagets vd heter Stefan Nagy. Han tillbakavisar kritiken från Sveriges Callcenter Förening.
– Vi är ju en nagel i ögat för dem. De blir ju påverkade av vår verksamhet, säger han till Realtid.se.
– Vi står på olika sidor om saken. Det enda vi har gjort är att samla de som inte vill och skickar ut det till alla callcenters.
Men bryr de sig om era listor?
– Det är en del som följer dem. Men de som är med i Callcenterföreningen gör det inte. Då kan man diskutera vad som är seriöst och inte seriöst. Men även om de inte följer listorna så går inte kunden lottlös eftersom de kan koppla vidare samtalet till oss.
Henrik Larsson startade tjänsten Sellblock efter att själv jobbat som telefonförsäljare och märkt hur irriterade uppringda företag blev. Även Sellblock har listor, men också en dosa som kunderna kopplar till sina telefoner. När telefonförsäljare ringer kan man då trycka på dosan och de får ett meddelande om att de ska kontakta Sellblock istället.
– Inte alla följer listorna, säger han till Realtid.se.
– Men de tycker det är jättebra att veta vilka företag som är skyddade eftersom de kommer ändå att säga nej.
Några av de stora callcenterföretagen har inte ens hört talas om tjänsterna.
Realtid.se ringer upp Thomas Rogalin, vd för Teleperformance, ett av Sveriges största callcenterbolag.
Följer ni såna här listor?
– Nej, jag har inte ens sett några. Vilka får dem? Vi jobbar ju på uppdrag åt våra kunder och ofta är det de som förser oss med namn, säger han.
Nix-registret startades 1999. Där kan privatpersoner registrera sig om de inte vill att telefonförsäljare ringer hem till dem. Något centralt Nix-register för företag finns alltså inte.
– Skulle det finnas ett behov hade näringslivet upprättat ett sådant system som skulle vara kostnadsfritt, säger Johan Talenti.
Callcenterföretag köper oftast adresser av andra bolag som har stora register. Sedan samkör de listorna och tar bort de som anmält sig till NIX.
Företag som absolut inte vill bli uppringda av andra företag borde istället kontakta de som säljer addresslistor.
– Istället för att betala vad det nu kan kosta så kan man ägna en halvtimme åt att skriva ett brev till de här bolagen som säljer addressregister. Det är billigare, säger Anders Kasberg.
Enligt Dick Malmlund har Svensk Handel inga planer på att sätta upp de här företagen på varningslistan. Men de ”har diskuterat det”.
– Det är lite märkligt att sälja de här tjänsterna över telefon. Dessutom är det inte så långsiktigt. Vid någon nivå kommer man att stå utan marknad, säger Johan Talenti.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.