Svenskarna köper vin som aldrig förr. I dag handlas det för 13 miljarder kronor per år, samtidigt som importörerna gör mångmiljonvinster.
Svenskt vinintresse göder importörer
Mest läst i kategorin
Den svenska vinmarknaden har exploderat sedan slutet av 1990-talet.
Systembolagets största vinleverantörer omsätter hundratals miljoner om året och TT:s kartläggning visar att lönsamheten överlag är god. I de senaste årsredovisningarna stoltserar flera av de dominerande importfirmorna med vinster på tiotals miljoner kronor. Oenoforos, Stellan Kramer och Vinunic hör till de bolag som var lönsammast 2005.
I många av företagen har ägarna valt att plocka ut en stor del av vinsten i form av utdelning. Oenoforos ägare tog ut 15 miljoner kronor, vilket motsvarar nästan halva årsvinsten.
Men importörerna värjer sig mot beskrivningen av vinmarknaden som en guldgruva. I stället pekar de på den allt tuffare konkurrensen som, hävdar de, pressar priserna och därmed gröper ur marginalerna.
– I kronor räknat kanske lönsamheten har bestått, men räknar man i procent av försäljningen så är jag övertygad om att lönsamheten i branschen har gått ner över tid, säger Joacim Hultin, vd på importfirman Bibendum.
Hur som helst har kakan som vinimportörerna slåss om vuxit enormt på senare år. Förra året såldes drygt 150 miljoner liter vin i Systembolagets butiker. Ytterligare 10-20 miljoner liter såldes på krogen. Totalt motsvarar detta ett försäljningsvärde på cirka 13 miljarder kronor, innan moms och alkoholskatt räknats bort.
Sedan 1997 har marknaden ökat i både värde och volym, antal sålda flaskor, med hisnande 45 procent. Bara det senaste året gick försäljningen upp med 6 procent.
Den gängse förklaringen till ökningen är svenskarnas mer kontinentala dryckesvanor, som i sin tur sägs bero på att vi är ett resande folk. Men en minst lika viktig orsak är lådvinernas intåg på marknaden.
– Dels får du mer vin för pengarna, lådvinerna är billigare per liter, dels så triggar förpackningen i sig till högre konsumtion. Det är lättare att hälla upp ett glas från en bag-in-box än att öppna en flaska vin, säger Jens Henricson, inköpschef på Fondberg & Co som är Sveriges största privata vinimportör.
Andra tänkbara faktorer bakom vinboomen är minskad resandeinförsel och den kraftigt ökade mediebevakningen av området. Den relativt nyvunna möjligheten att göra reklam har haft en ganska begränsad inverkan på konsumtionen, tror importörerna.
– Av den reklam som vi har gjort har det varit väldigt få kampanjer som har gett utslag, säger Jens Henricson.
Under den närmaste framtiden är den viktigaste frågan för vinbranschen, enligt Henricson, utförsäljningen av Vin & Sprit. Det finns ett antal olika scenarier för vem som lägger beslag på vad av det statliga bolagets alla verksamheter. Men i vilket fall lär försäljningen innebära att konkurrensen hårdnar ytterligare, tror han.
– Uppe i den här sfären, bland de största leverantörerna, kommer det att bli ännu tuffare.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.