Säkerhetsläget för svenska sjömän som färdas i Suez-kanalen och Adenviken är mycket ansträngt på grund av pirater och oroligheterna i Egypten. Det hävdar Sveriges Redareförening.
Svenska Rederier kräver beväpnade vakter
Mest läst i kategorin
I ett brev till näringsdepartementet vill branschorganisationen Sveriges Rederier att regeringen ser över möjligheterna för rederierna att få använda beväpnade civila vakter:
– Vi har skrivit brevet för att göra regeringen uppmärksam på situationen i regionen. Läget är inte bara ansträngt i Suez-kanalen på grund av det eskalerande problemet med pirater och säkerhetsläget kring Egypten, utan problemen rör hela Indiska Oceanen, säger Tryggve Ahlman, ansvarig för sjösäkerhets- och teknikfrågor på Sveriges Redareförening.
Anmäl dig till Realtid.ses nyhetsbrev Makro som skickas ut varje onsdag
Han vill att regeringen klargör vilket utrymme som finns i det svenska lagrummet för att ge grönt ljus kring just beväpnade vakter:
– Det har varit en hel del tillbud kring fartyg som åker på dessa farvatten. Visserligen har inte något av dessa rört svenska fartyg än så länge. Men våra fartyg är minst lika utsatta som fartyg som kör under annan flagg. Så det är bara en tidsfråga innan svenska fartyg råkar illa ut, säger Tryggve Ahlman
Han menar också att insatser från internationella samfund inte räcker till. Som exempel nämner han bland annat EU-operationen Atalanta. Visserligen har operation som främsta syfte att skydda matvarutransporter inom FN:s World Food Programme, WFP.
Men samtidigt menar han att en sidoeffekt är att man har möjlighet att minska inslaget av pirater i och omkring dessa farvatten. Han menar att Sverige än så länge gjort en bra insats inom WFP, men detta räcker alltså inte:
– Problemen har ökat och hoten har också ändrat karaktär i det att det nu är ett mycket större geografiskt område som måste bevakas, säger Tryggve Ahlman
Han pekar också på att problemen i och kring Egypten kan eskalera.
Han vill inte peka ut några särskilda rederier som vill ha möjlighet att införa bevakning med hjälp av civila beväpnade vakter, utan det är snarare ett generellt problem som gör att så gott som samtliga rederier vill ha den möjligheten. Därmed rör önskemålet alltifrån tankrederier och torrgodsrederier till så kallade roll-on/roll-off, roro-fartyg.
Brevet registerades hos näringsdepartementet den 3 februari. Det är framförallt tre frågor branschorganisationen vill ha svar på för rederiernas räkning:
”Vilka förutsättningar ges för svenska rederier som önskar hyra in civila beväpnade vakter? Om det krävs dispens kan regeringen ge detta och i så fall hur lång tid kan det ta. Vad är det för lagrum som gäller?”
Det var mycket snack om hoten efter att Ship to Gaza attackerats där bland annat Henning Mankell var med. Men nu har det väl inte talats om det så mycket?
– Det går i vågor. Men ytterst handlar det om att rederierna har ett ansvar gentemot sina anställda, säger Tryggve Ahlman.
Sveriges Rederier har ännu så länge inte fått någon respons från näringsdepartementet. Realtid.se har sökt representanter hos både departementet och UD.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.